Analýza nitra bílého trpaslíka přinesla nečekaný závěr - jeho jádro je příliš velké a plné kyslíku

Seismická analýza bílého trpaslíka KIC 08626021 (J192904.6+444708) vzdáleného 1 375 světelných let ukázala, že jeho složení neodpovídá předpokladům pro tento typ hvězdy. Jádro tohoto trpaslíka je podle údajů naměřených vesmírným teleskopem Kepler až o 40 % větší než předpovídá současná teorie o vývoji hvězd a s větším podílem kyslíku. Na studii publikované v magazínu Nature se podílelo na 300 expertů z celého světa, vedoucím autorem je Noemi Giammichelová a Gilles Fontaine.

Hvězdy, vznik a zánik

Hvězdy, vznik a zánik Vývoj hvězdných objektů v závislosti na jejich velikosti.

Bílý trpaslík je husté jádro, které zůstalo po zhroucení střední, nebo menší hvězdy, ze které nevznikla neutronová hvězda, nebo černá díra. Této fázi hvězdného života předchází červený obr, kdy hvězda odhazuje své svrchní vrstvy do okolí. Zůstává po něm pouze husté jádro tvořené zpravidla uhlíkem a kyslíkem obalené tenkou vrstvou helia, už však neprobíhá termojaderná reakce.

Data z teleskopu Kepler prozradila, že hvězda KIC 08626021 vibruje a nastává na ní efekt podobný zemětřesení, což vědcům umožnilo analyzovat její nitro. Kromě velkého jádra je překvapil také velký podíl kyslíku na úkor uhlíku (86 % kyslíku - o 15 % více než se předpokládalo), chtějí tedy stejným způsobem analyzovat další hvězdy, aby potvrdili, zda se jedná o běžnou situaci, nebo je hvězda KIC 08626021 výjimečná.

Bílý trpaslík KIC 08626021 byl první hvězdou svého typu u níž byly detekovány vibrace teleskopem Kepler. Od té doby však bylo objeveno dalších 60 podobných kandidátů, které by mohly vnést světlo do této fáze hvězdného života, která za miliardy let čeká také naši vlastní hvězdu, stejně jako 97 % hvězd ve vesmíru.

Více informací o tom, jak se hvězda vyvíjí ve fázi bílého trpaslíka může astronomům napovědět více o vývoji v ostatních fázích. Vědci si také od analýzy kompozice těchto hvězd slibují možnost identifikace jejich stáří.

Samotné složení bílých trpaslíků má význam i pro určování vzdáleností ve vesmíru. Bílí trpaslíci totiž stojí u zrodu supernov typu Ia, u kterých astronomové předpokládali stejnou zářivost a mohli tak určovat jejich vzdálenost od Země. V posledních letech si ale všimli, že tato zářivost kolísá, což by mohlo být způsobeno rozdílným složením bílých trpaslíků a mohlo by tak mít výrazný dopad do mnoha koutů astronomie, jako je například rozpínání vesmíru a množství temné energie v něm.

Bílý trpaslík

Fragment hvězdy mířící vysokou rychlostí z Mléčné dráhy pochází ze supernovy a má periodu 9 hodin

Ve vzdálenosti kolem 2 000 světelných let se nachází hvězda, která míří vysokou rychlostí ven z Mléčné dráhy. To je pravděpodobně výsledek exploze supernovy v binárním systému, která hvězdu vymrštila do volného vesmíru. Tento bílý trpaslík LP 40-365 byl nyní detailně prozkoumán týmem astronomů a byla u něj zjištěna pravidelná perioda kolem 9 hodin. Podle nové studie je to překvapivě nízká rychlost, vzhledem k tomu, že možná jedná o pouhý fragment hvězdy, který přežil supernovu.

Bílý trpaslík svou gravitací deformuje sousední hvězdu, brzy exploduje v supernově

Astronomové zpozorovali v datech z teleskopu TESS vzácný úkaz: hvězdu ve tvaru kapky. Nepravidelný tvar napovídá, že v blízkosti hvězdy se nachází další objekt, který její tvar svou gravitací deformuje. Podle studie v magazínu Nature Astronomy se jedná o bílého trpaslíka, který se nezadržitelně blíží k hmotnosti, při které exploduje v supernově typu Ia.

V novách vzniká méně lithia, než se doposud uvažovalo

Nová analýza několika explozí nov ukázala, že v nich vzniká výrazně rozdílné množství lithia. Vědci doposud předpokládali, že v novách vznikla podstatná část dnešního lithia ve vesmíru. Podle nových měření však tento podíl bude zřejmě menší. Zbytek lithia tak nejspíš vznikl v supernovách nebo jiných energetických událostech.

Astronomové objevili nejmenšího bílého trpaslíka, který má zároveň i největší hmotnost

Bílý trpaslík je extrémně husté jádro zaniklé hvězdy. Tyto objekty o velikosti Země v sobě mívají materiál o hmotnosti celého Slunce. Vědcům se nyní podařilo najít unikátního bílého trpaslíka: je nejmenší ze všech známých a zároveň je nejtěžší. Podle nové vědecké studie je bílý trpaslík ZTF J1901+1458 výsledkem kolize dvou menších bílých trpaslíků a v budoucnosti by se mohl proměnit v neutronovou hvězdu.

Vědci potvrdili existenci nového druhu supernov, vzniká záchytem elektronů do jádra atomů

Vědecký tým vedený Daichim Hiramatsu identifikoval první příklad supernovy, která se označuje jako supernova se záchytem elektronů (Electron Capture Supernova, ECS). Jedná se o zánik hvězdy, který nespadá ani do jedné z hlavních kategorií supernov. Do nově potvrzené kategorie by podle vědců mohla spadat také supernova, která před tisíci lety rozzářila noční i denní oblohu a dala vzniknout slavné Krabí mlhovině.

V souhvězdí Kasiopeji se objevila nova, pochází z hvězdy jejíž proměnlivost poprvé zpozoroval český astronom

Japonskému astronomu Yuji Nakamurovi se 18. března podařilo zpozorovat náhlé vzplanutí hvězdy V1405 Cas (CzeV3217). Jedná se o novu, která bývá způsobena dočasným zažehnutím termojaderné reakce na povrchu bílého trpaslíka, na kterého dopadá materiál z blízké hvězdy. Zvýšená záře novy s oficiálním označením Nova Cas 2021 potrvá několik dní, pozorovat ji můžete v souhvězdí Kasiopeji.

Kolizí dvou bílých trpaslíků vznikl dosud nepozorovaný druh nestabilní hvězdy

Vědcům pracujícím s vesmírným teleskopem XMM-Newton se podařilo identifikovat zcela nový typ hvězdy uprostřed mlhoviny IRAS 00500+6713. Pozorování tímto rentgenovým teleskopem naznačují, že se jedná o těleso, které vzniklo sloučením dvou bílých trpaslíků. Podobný objekt zatím nikdy pozorován nebyl, vědci předpokládali, že v kolizi bílých trpaslíků hvězdy buďto zaniknou v supernově, nebo se ve výjimečných případech sloučí do většího bílého trpaslíka.