Za pomoci gravitační čočky byly objeveny první exoplanety mimo naši vlastní galaxii

Za pomoci gravitační čočky se astronomům podařilo objevit exoplanety ve vzdálené eliptické galaxii. Jde o první detekci planetárních těles mimo naši vlastní galaxii. Objev se podařilo učinit analýzou světla vzdáleného kvazaru, které proletělo bližší galaxií a doznalo určitých změn. Tyto změny si astronomové nedokáží vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii.

Kvazar RX J1131

Kvazar RX J1131 Světlo z kvazaru vzdáleného 6 miliard světelných let je na tomto snímku deformováno galaxií vzdálenou zhruba 4 miliardy světelných let (uprostřed kruhu). Odraz kvazaru je zde vidět hned 4x (4 světla v kruhu), což dává vědcům unikátní možnost studovat vzdálený objekt, ale také bližší objekt, kterým světlo prochází.

Exoplanety byly objeveny v galaxii vzdálené 3,8 miliard světelných let s pomocí rentgenového vesmírného teleskopu Chandra. Tento teleskop zachytil světlo z 6 miliard světelných let vzdáleného kvazaru RX J1131-1231 deformované na cestě k nám galaxií, která mu stála v cestě.

Právě v této galaxii však dochází k deformacím světla z kvazaru, které si vědci neumí vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii. Co víc, má jít o tzv sirotčí planety, tedy takové, které neobíhají mateřskou hvězdu, ale pohybují se v mezihvězdném prostoru.

Studie publikovaná v magazínu The Astrophysical Journal Letters ukazuje na asi dva tisíce objektů v mezihvězdném prostoru galaxie o velikosti od Měsíce po Jupiter. To je větší množství sirotčích planet, než bylo doposud objeveno v naší vlastní galaxii. Je však třeba si uvědomit, že nejde o konkrétní objekty ale celkovou masu planetárních objektů, která ovlivňuje průchod světla touto galaxií.

Přesto jde v podstatě o jediný dosud známý způsob jakým takto vzdálené a malé objekty identifikovat. Vědci, kteří stáli u zrodu této studie, jsou nadšení ze svého objevu a očekávají další podobné objevy v blízké budoucnosti. Pomoci jim k tomu mají teleskopy nové generace ve vesmíru (JWST) a na Zemi (ELT - Extremely Large Telescope, OWL - Overwhelmingly Large Telescope, nebo Colossus Telescope), které jsou aktuální v různých stádiích vývoje.