Na Enceladu se nacházejí komplexní organické sloučeniny, o detekci života se ale stále ještě nejedná

Malý měsíc Enceladus obíhající planetu Saturn v sobě ukrývá podpovrchový oceán. Podle nově publikované studie v magazínu Nature voda v tomto oceánu obsahuje komplexní organické sloučeniny, které by mohly dokládat existenci podmínek vhodných pro vznik života. Nové závěry vycházejí ze starých dat posbíraných orbitální družicí Cassini, která obíhala Saturn a studovala kromě planety a jejích prstenců také její měsíce.

Enceladus

Enceladus Na měsíci Enceladus vpravo nahoře je vidět starý povrch měsíce, který byl po miliony let vystaven dopadům meteoritů. Ty po sobě zanechaly krátery rozeseté po jedné polokouli Enceladu. Na jižním pólu je naopak vidět terén nový, kde je kráterů méně a který vykazuje známky geologické aktivity. Někteří astronomové se domnívají, že pod povrchem Enceladu na jižním pólu se nachází oceán.

Vědci už dlouho předpokládají existenci oceánu pod ledovým povrchem Enceladu. Dlouho také ví o organických sloučeninách, které jsou chrleny gejzíry do okolí měsíce a které analyzovala sonda Cassini. Nová studie však odhaluje mnohem komplexnější sloučeniny, než se doposud uvažovalo. Původní studium ukázala na sloučeniny o hmotnosti až 50 atomů, nový výzkum odhalil organické sloučeniny až 4x komplexnější. Srovnatelná chemie se podle našich dosavadních vědomostí nachází pouze na Zemi.

Podle autora studie Franka Postberga tyto sloučeniny zřejmě pocházejí z hydrotermálních průduchů na dně oceánu, podobných těm, které se nachází na Zemi. U těchto geologických útvarů vyvěrá horká voda z nitra měsíce, která se mísí s vodou v oceánu a umožňuje vznik složitých chemických reakcí. Vzniká tak prostředí podobné tomu, ve kterém zřejmě na Zemi vznikl život.