Byl spuštěn nejvýkonnější evropský laser, nachází se kousek od Prahy

V pondělí 2. července spustili vědci ve výzkumném centru ELI Beamlines v Dolních Břežanech kousek od Prahy jeden z nejvýkonnějších laserů na celém světě. Laser L3-HAPLS má petawattový výkon a dokáže generovat 3,3 pulzy za sekundu po dobu jedné hodiny. Maximální doba trvání jednoho pulzu je 27 femtosekund. Slavnostnímu spuštění předcházela kontrola mezinárodním týmem odborníků, která ověřila funkčnost a splnění specifikací laseru.

Laser byl pro výzkumné centrum ELI Beamlines navržen a konstruován americkou laboratoří Lawrence Livermore National Laboratory. Do České republiky se dostal už v červnu 2017, a od září loňského roku probíhala jeho instalace.

Prvenství laseru L3-HAPLS

• petawattový systém s nejvyšším průměrným výkonem na světě
  • nejsilnější pulzní diody na světě
  • největší optomechanicko-vakuová struktura navržená a vyrobená v České republice
  • jediný laser na světě postavený výlučně na vysokovýkonových polovodičových diodách
Výzkumné centrum ELI Beamlines v Dolních Břežanech je největší výzkumný projekt v historii České republiky. Z velké často bylo financované Evropskou unií (5,8 miliard korun z celkových 6,8 miliard zaplatila EU). Projekt ELI (Extreme Light Infrastructure) má ještě dvě další výzkumná centra v Maďarsku a Rumunsku, zhruba 2/3 pracovníků českého centra jsou Češi. Vědci si od nového laseru slibují experimenty, které by mohly přinést odpovědi na otázky v oboru lékařství, astrofyziky, nových materiálů pro lety do vesmíru nebo rentgenové optiky. Dále by měl laser aplikovat výsledky výzkumu do reálného života, vědci například chtějí pomoci s kontrolami odolnosti materiálů pro mosty, nebo postupy při léčbě rakoviny.

Další zprávy z kategorie Lasery

První pozorování vesmírného odpadu na oběžné dráze během dne

30. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

První pozorování vesmírného odpadu na oběžné dráze během dne24. června se výzkumníkům z University of Bern podařilo poprvé pozorovat vesmírné smetí na oběžné dráze za bílého dne. Doposud taková pozorování probíhala výhradně v noci. Ke svému dennímu pozorování vědci využili geodetický laser observatoře Zimmerwald ve Švýcarsku. Tento nový přístup umožní sledování výrazně většího množství odpadu na oběžné dráze.

Nový matematický model by mohl umožnit výrobu gama laseru

20. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový matematický model by mohl umožnit výrobu gama laseruVědci dokáží vytvořit laser ze světla z libovolné části elektromagnetického spektra - až na gama záření. To by se nyní mohlo změnit: nový matematický model fyzika Allena Millse totiž ukazuje, jak by šlo využít exotických atomů pozitronia k vytvoření gama laseru.

Díky rentgenovému laseru vědci dokáží pozorovat pohyby elektronů

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Metoda s označením XLEAP (X-ray laser-enhanced attosecond pulse generation) poskytuje pozorování elektronů v chemických procesech, které probíhají během několika stovek attosekund. Tento výzkum umožní pozorování elektronů pro použití v chemii, biologii nebo studiu různých materiálů. Výzkum vědců z SLAC National Accelerator Laboratory byl publikován v magazínu Nature Photonics.

Fyzikální experiment s ultrarychlým laserem odhalil doposud neznámé skupenství hmoty

24. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

S narůstající energií dochází v materiálech k poklesu uspořádanosti jejich vnitřní struktury. Nové pokusy s vlnou hustoty náboje (charge density wave, CDW) však ukazují, že za určitých podmínek lze dosáhnout opačného výsledku: laserové pulzy ve speciálním materiálu vytváří vysoce organizovanou strukturu.

Nový způsob měření gravitace: pomocí poletujících atomů a laserů

18. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový způsob měření gravitace: pomocí poletujících atomů a laserůTým vědců z University of California, Berkeley našel nový způsob na měření gravitace - sledováním rozdílů v atomech, které jsou udržovány ve vzduchu za pomoci laseru. Nová metoda by mohla přinést mnohá nová využití napříč obory, zejména díky přenositelnosti zařízení. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Science.

Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na Měsíci

30. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na MěsíciNěmecká společnost Laser Zentrum Hannover e.V. (LZH) ve spolupráci s Technical University of Braunschweig vyvíjí zařízení, které by mohlo pomoci postavit první struktury na povrchu Měsíce. Jejich cílem je vyvinout laser, který roztaví měsíční regolit do materiálu použitelného pro 3D tisk. Smyslem této operace je vytvořit schopnost stavět na Měsíci bez nutnosti dovážet těžká zařízení nebo materiál ze Země.

Vědci vytvořili nejsilnější možnou zvukovou vlnu ve vodě

22. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci z americké National Accelerator Laboratory vytvořili pod vodní hladinou pomocí rentgenového laseru extrémně hlasitý zvuk 270 decibelů. Teoreticky už nelze v tomto prostředí dosáhnout vyšších hodnot, protože voda se pod extrémním tlakem, který u takového vlnění vzniká, rozpadá. Výsledky tohoto výzkumu byly publikovány v magazínu Physical Review Fluids.