Umělá inteligence objevila desítky vzácných rádiových pulzů v datech z loňského roku

19. 9. 2018

Rychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou silné a velmi krátké rádiové signály ze vzdáleného vesmíru. První svého druhu byl detekován teprve v roce 2007 a vědci doposud neví, co je způsobuje, snaží se však najít jich co nejvíce, aby měli dostatek dat pro jejich zkoumání. Nově se do jejich hledání zapojil také algoritmus na University of California, Berkeley, který ve starých datech objevil desítky doposud ukrytých pulzů.

Vědci z programu Breakthrough Listen na University of California, Berkeley nejprve algoritmus naučili rozpoznat již dříve rozpoznané pulzy u jednoho z častých zdrojů těchto signálů. Potom jej spustili nad daty posbíranými během pěti nepřetržitých hodin v loňském roce teleskopem Green Bank Telescope v Západní Virginii. V těchto datech bylo už dříve jinou metodou objeveno 21 FRBs, nový algoritmus však objevil dalších 72, celkem tak už je známo 300 rychlých rádiových pulzů z tohoto jediného zdroje.

Tajemný zdroj těchto signálů s označením FRB 121102 se podle vědců nachází asi 3 miliardy světelných let daleko. Z tohoto místa k nám přicházejí opakované krátké rádiové signály a zatím není zřejmé, co je způsobuje. Vědci se domnívají, že by mohlo jít o projev chování černých děr nebo rychle rotujících neutronových hvězd. Někteří se také domnívají, že pokud by s námi chtěla komunikovat vzdálená mimozemská civilizace, mohlo by to být právě prostřednictvím podobných signálů. Zatím žádný z FRBs však nevykazuje žádnou periodicitu nebo nic dalšího, co by mohlo naznačovat, že pochází z umělého zdroje.

Tento objev je důležitý jak pro zkoumání tohoto konkrétního zdroje rádiových signálů, tak také pro slibný postup detekce FRBs. Pomocí tzv. Machine learning metody lze efektivně procházet data z teleskopů a hledat mezi nimi vzácné zdroje různých signálů. Proto se také tato metoda v astronomii objevuje stále častěji a lze očekávat že různé algoritmy budou brzy procházet většinu dat z teleskopů a dalších detektorů.

Další zprávy z kategorie FRB signály

Z blízkého magnetaru vychází záblesky připomínající rychlé rádiové pulzy FRB

25. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nová analýza dat z roku 2009 odhalila více informací o zvýšené aktivitě magnetaru 1E 1547.0–5408 v roce 2009. Rentgenové a rádiové záblesky z této neutronové hvězdy se silným magnetickým polem vědcům vzdáleně připomínají FRB signály. Podle jejich nové studie je možné, že magnetary do vesmíru vysílají celou škálu rádiových záblesků, z nichž některé jsou podobné FRB signálům a jiné se blíží běžné aktivitě rádiových pulzarů.

První zdroj FRB signálu v naší galaxii se znovu ozval třemi intenzivními milisekundovými záblesky

23. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

V dubnu astronomové detekovali první FRB signál přicházející od hvězdy z naší vlastní galaxie. Ze stejného zdroje SGR 1935+2154 v Mléčné dráze byl detekován začátkem října detekován další FRB signál. Zkoumání této hvězdy vědce přibližuje k rozluštění původu těchto signálů s neznámým původem.

První přesně změřená vzdálenost magnetaru může vědce přiblížit k rozluštění původu tajemných signálů FRB

21. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé přímo změřili vzdálenost magnetaru pomocí paralaxy. Jejich cílem byla neutronová hvězda XTE J1810-197 s původně odhadovanou vzdáleností kolem 10 tisíc světelných let. Nová pozorování teleskopem VLBA (Very Long Baseline Array) tuto vzdálenost zpřesnila na 8 100 světelných let. Tento výzkum by mohl vědce přiblížit k odpovědi na otázku, zda jsou to právě magnetary (neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem), které způsobují tajemné rádiové signály FRB přicházející k nám z hlubokého vesmíru.

Objev druhého FRB signálu s pravidelným cyklem aktivity

13. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili pravidelnou periodu u dalšího z rychlých rádiových pulzů FRB. Tyto velmi krátké signály jsou známé pouhých několik let a zatím není zřejmé, co je způsobuje. Dodnes bylo pozorováno několik stovek FRB signálů a většinou šlo o jednorázové signály. Některé signály však byly zaznamenány vícekrát a začátkem tohoto roku byl objeven první s pravidelným cyklem. Nyní byl objeven druhý a vědci doufají, že jim pomůže objasnit, co tento fenomén způsobuje.

První detekce tajemného radiového signálu FRB v Mléčné dráze napovídá o jeho původu

3. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Magnetar SGR 1935+2154 ve vzdálenosti 30 tisíc světelných let se stal prvním objektem v Mléčné dráze, od kterého byl zachycen rychlý rádiový signál (Fast Radio Burst, FRB). Doposud bylo detekováno několik desítek FRB signálů, a všechny pocházely z jiných galaxií. Vědci zatím neví, co tyto krátké a intenzivní signály způsobuje, objev blízkého zdroje FRB signálu jim tedy může hodně napovědět.

Jednorázové a opakované FRB signály by mohly být způsobeny odlišnými fenomény

28. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Studiem devíti opakujících se FRB signálů zjistil tým vědců vedený Emmanuelem Fonsecou, že opakované signály by mohly být způsobeny odlišným mechanismem než ty jednorázové. Rozdíly mezi oběma druhy signálů jsou podle nové studie v délce trvání pulzů.

První pravidelně se opakující signál FRB napovídá více o svém zatím stále neznámém zdroji

13. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rychlé rádiové pulzy FRB známe jen pár let a vědci zatím neví, co je způsobuje. Některé signály byly zachyceny pouze jednou, jiné se opakují. Novým dílkem do této skládačky je signál FRB 180916, je totiž prvním, který se opakuje pravidelně. Kromě toho byl tento signál vysledován do galaxie vzdálené 500 milionů světelných let, což z něj činí signál nejbližší.