Teleskop Hubble zachytil obří stín v mlhovině Serpens

Vesmírný teleskop Hubble zaměřil své zrcadlo směrem do souhvězdí Hada, k mlhovině Serpens (Serpens Nebula). Část mlhoviny ozařuje hvězda HBC 672, která zároveň vrhá obří stín na jiné části mlhoviny. Stín z mladé hvězdy, který se táhne světelné roky daleko je zřejmě tvořen protoplanetárním diskem, který se nachází v těsné blízkosti hvězdy a jinak není pozorovatelný.

Hvězda HBC 672

Hvězda HBC 672 Snímek mlhoviny Serpens zachycený vesmírným teleskopem Hubble. V pravém horním roku se nachází stín vrhaný protoplanetárním diskem u hvězdy BHC 672.

Serpens Nebula se nachází asi 1 300 světelných let daleko a jde o reflexní mlhovinu, která září díky světlu mladých hvězd, které se odráží od oblaků plynů a prachu. Jednou z těchto hvězd je také HBC 672, kolem které rotuje množství materiálu, ze kterého zřejmě vzniknou planety. Tento disk umožňuje světlu z hvězdy uniknout směrem od pólů, nikoli však po stranách, což vytváří obří stín napříč mlhovinou.

Samotný protoplanetární disk bohužel pozorovatelný není, je příliš daleko a příliš malý. Vědci nicméně mohou zjistit některé jeho charakteristiky studiem stínu a světla na jeho hraně. Podobné stíny vytvářené disky kolem hvězd jsou ve vesmíru poměrně časté, ne vždy se ale podaří pozorovat takový, který by byl orientovaný tímto způsobem.

Astronomové objevili hnědého trpaslíka u hvězdy HD 47127

13. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy HD 47127 ve vzdálenosti 87 světelných let byl objevili astronomové vedení Brendanem P. Bowlerem subhvězdný objekt. Jedná se pravděpodobně o hnědého trpaslíka, tedy těleso na pomezí masivní planety a drobné hvězdy. Data z teleskopů Keck a McDonald Observatory naznačují, že by dokonce mohlo jít o pár hnědých trpaslíků.

Masivní hvězdy se rodí odlišným způsobem než ty menší - v chaotickém prostředí prachu a plynů

12. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

Tým astronomů vedený Ciriacem Goddim zjistil, že hvězdy s hmotností převyšující dvacetinásobek hmotnosti Slunce zřejmě vznikají odlišným způsobem od hvězd méně hmotných. Zatímco menší rodící se hvězdy bývají obklopeny uspořádaným diskem prachu, ze kterého se formují, masivní hvězdy vznikají chaotičtěji.

K dlouhodobým cyklům zářivosti červených obrů by mohly vést menší objekty na jejich oběžné dráze

11. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

Astronomové vedení Igorem Soszyńskim z University of Warsaw prozkoumali 700 červených obrů, aby zjistili, co způsobuje jejich pravidelné poklesy v zářivosti. Jejich výzkum ukazuje, že by mohlo jít o sekundární objekty v systému, které svou gravitací akumulují hmotu z hvězdy v poslední fázi existence v hlavní posloupnosti.

V nově identifikovaném regionu Mléčné dráhy se nachází velké množství vzácných zářivých hvězd

10. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo objevit zcela nový region v Mléčné dráze - oblast překypující vzácnými zářivými modrými hvězdami, která vychází z Ramene Orionu, ve kterém se nachází i Slunce. V tomto místě se podle studie publikované v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society nachází početná skupina masivních OB hvězd. Do této kategorie patří jedny z nejmasivnějších hvězd, které mají vysoké teploty i zářivost.

U blízké černé díry Cygnus X-1 byla detekovaná nezvyklá oscilace v rentgenovém záření

7. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

Pomocí čínského vesmírného teleskopu Insight-HXMT se astronomům podařilo detekovat nízkofrekvenční kvaziperiodickou oscilaci u Cygnus X-1 - rentgenové dvojhvězdy (X-ray binary), která se skládá z masivní hvězdy a černé díry. Pozorovaná částečná periodicita v rentgenovém záření by mohla být podle nové studie způsobena nepravidelnostmi v akrečním disku kolem černé díry.

Největší počet molekul rozpoznaných v atmosféře exoplanety. Naznačují, že svou hvězdu dříve obíhala ve větší vzdálenosti

4. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře plynného obra obíhajícího hvězdu HD 209458 se podařilo najít molekuly 6 různých chemických sloučenin. Je to zatím největší počet látek rozpoznaných při jediném pozorování. Mezi identifikované sloučeniny patří mimo jiné voda, oxid uhelnatý a metan.

Náhrdelníková mlhovina je výsledkem interakce dvou hvězd, které se k sobě příliš přiblížily

2. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

Necklace Nebula (mlhovina Náhrdelník, PN G054.203.4) se nachází asi 15 tisíc světelných let daleko a je výsledkem interakce dvou hvězd. Snímek z teleskopu Hubble ukazuje oblaka materiálu, která interakce hvězd vyvrhla do jejich okolí a vytvořila tuto nádhernou podívanou. Mlhovina má napříč asi 2 světelné roky.