Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxii

Sirotčí planety (rogue nebo orphan planets) neobíhají žádnou hvězdu, putují mezihvězdným prostorem osamoceně a jejich existence byla potvrzena teprve nedávno. Vzhledem k tomu, že nejsou v blízkosti žádné hvězdy jejíž světlo by odrážely, nebo blokovaly, jejich hledání je oproti běžným exoplanetám trochu komplikovanější. Dvě nově objevené planety byly nalezeny pomocí gravitační mikročočky, kdy gravitace těchto planet zakřivila světlo přicházející od vzdálenějších hvězd.

Sirotčí planeta

Sirotčí planeta ilustrace planety, která neobíhá žádnou hvězdu. Namísto toho buďto volně pluje vesmírem, nebo podobně jako hvězdy obíhá přímo galaktické jádro.

Tento způsob pozorování planet je nicméně velmi nepřesný pro určení dalších charakteristik takových planet. Není tak zřejmá jejich velikost - vědci odhadují, že menší z planet by mohla dosahovat 2,3 až 23násobku hmotnosti Země. Druhá planeta by mohla být 2-20x masivnější než Jupiter.

Teoreticky by jen v Mléčné dráze mohly být miliardy těchto temných světů, zatím jich je však známá jen hrstka. První sirotčí planeta byla potvrzena v roce 2013 ve vzdálenosti 80 světelných let (PSO J318.5-22). Další by mohla existovat pouhých 7 světelných let daleko (WISE 0855−0714). Letos byla objevena také potenciální sirotčí planeta ve vzdálenosti asi 20 světelných let (J01365663+0933473). Existuje množství dalších kandidátů na sirotčí planety, není u nich ale zřejmé zda nejde o hnědé trpaslíky - tělesa na pomezí hvězdy a planety.