Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotu

Vesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

TESS, teleskop

TESS, teleskop Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) je nástupcem teleskopu Kepler, který hledal exoplanety stejnou metodou avšak ve svojí primární části pouze v souhvězdí Labutě (v prodloužené fázi mise zkoumal teleskop i jiná místa hvězdné oblohy). TESS by během dvou let měl prozkoumat celou oblohu, nejprve její jižní část a potom severní.

Nově objevená planeta HD 21749b podle vědců zřejmě není skalnatá, nepodobá se tak žádné z planet ve sluneční soustavě, i když by se svou velikostí mohla blížit planetám Uran nebo Neptun. Velké planety ve sluneční soustavě však z velké části tvoří vodík a jsou tedy lehké. Vysoká hmotnost a hustota HD 21749b je tak zřejmě dána velkým obsahem vody, nebo má velmi hustou atmosféru.

Kolem stejné hvězdy by mohla obíhat ještě druhá planeta. V datech z teleskopu se totiž objevují náznaky dalšího tělesa, konkrétně jde o jediné pohasnutí hvězdy, které však nezpůsobila už potvrzená planeta b. Pro potvrzení existence planety je nicméně třeba několik takových tranzitů planety před hvězdou, aby byly vyloučeny ostatní příčiny. Způsob práce teleskopu TESS však neumožňuje dlouhodobě pozorování jedné hvězdy, a tak je třeba požít jiných přístrojů.

Kromě exoplanet v systému hvědy HD 21749 objevil TESS už dříve planety Pi Mensae b (skalnatá planeta několikrát větší než Země) a LHS 3844b (také skalnatá planeta, která oběhne svou hvězdu za pouhých 11 hodin).