Supermasivní černé díry v raném vesmíru možná vznikaly jinak než stelární černé díry dnes

Není černá díra jako černá díra, některé mají hmotnost miliard Sluncí, zatímco jiné pouhých pár desítek. Ty menší, stelární, vznikají kolapsem hvězdy v supernově a zdá se, že větší, supermasivní černé díry mohly vznikat zcela jiným způsobem. Alespoň takové jsou závěry studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters autory Shantanu Basuem a Arpan Dasem.

Černá díra, ilustrace

Černá díra, ilustrace Na obrázku je znázorněna hmota rotující kolem černé díry.

Výzkum vědců z Western University v Kanadě je založen na simulacích, ve kterých pracovali s několika jednoduchými předpoklady. Vycházeli z faktu, že astronomové v posledních několika desítkách let pozorují obří supermasivní černé díry v raném vesmíru.

Kdyby měly tyto objekty vznikat stejně jako stelární černé díry, musely by nejdříve vzniknout hvězdy, ty by musely zaniknout, čímž by daly vzniknout černým dírám, které by následně musely zkonzumovat značné množství materiálu, aby dosáhly pozorovaných mas. Basu a Das proto pracovali se simulacemi, ve kterých masivní černé díry vznikly rychle, v podmínkách mladého vesmíru.

Podle simulací by tak mělo být možné, aby supermasivní černé díry vznikly rychle v počátku vesmíru a později v menší míře, pravděpodobně v důsledku radiace, která začala díky hvězdám a dalším černým dírám prostupovat vesmírem.

Pro tuto teorii zatím neexistuje žádný přímý důkaz. Ukazuje však, že by supermasivní černé díry mohly vzniknout tímto způsobem. Také naznačuje, že vazba mezi stelárními černými dírami a těmi supermasivními nemusí být natolik silná, jako by se z jejich názvu mohlo zdát.