Objev nového blazaru extrémně slabého v rentgenovém spektru

Astronomové z Itálie a Španělska objevili nový blazar, který je silný v rádiových vlnách ale velmi slabý v rentgenových. Blazary jsou vzdálené galaxie s aktivní supermasivní dírou v jádru, ze které vychází proudy radiace přímo naším směrem. Objev blazarů se silnými emisemi v rádiovém spektru je poměrně vzácný, každý nový objekt v této kategorii je tedy pro vědce důležitý.

Černá díra (Markarian 509)

Černá díra (Markarian 509) Supermasivní černá díra v centru galaxie Markarian 509 vzdálená 500 milionů světelných let.

Galaxie DES0141-54 (DESJ014132.4-542749.9) patří mezi 2 známé blazary s nízkými emisemi v rentgenovém spektru. Podle vědců, kteří se podíleli na studii, která o objevu informuje, by to mohlo být způsobeno silným magnetickým polem. Jde však pouze o teorii, pro jejíž potvrzení bude nutné mít více pozorování.

Blazar

Blazary jsou vzdálené galaxie s aktivním jádrem. V jejich středu se nachází supermasivní černá díra, která produkuje relativistický proud hmoty namířený přímo k Zemi. Tím se objekt jeví jako extrémně jasný i na velkou vzdálenost. Vědcům tyto objekty umožňují studium fyziky černých děr, urychlování částic nebo relativistických proudů plazmy.