Nové informace o mezihvězdné kometě Borisov: je červená a obsahuje kyanid

Astronomové po celém světě zaměřují noc co noc své teleskopy na dočasného návštěvníka v naší sluneční soustavě: kometu I2/Borisov. Přiletěla k nám zřejmě od dvojhvězdy Kruger 60 a může nám o tomto systému napovědět spoustu informací. Stejně jako jiné komety ze sluneční soustavy má mezihvězdná kometa ocas plynů, které z ní unikají do volného vesmíru a právě ty mohou prozradit mnohé o jejím složení.

Kometa I2/Borisov

Složení ocasu komety

Spektrální analýza plynů v ocasu komety odhalila přítomnost molekul s dvěma atomy uhlíku C2. Dále byl v ocasu detekován kyanid, což je běžné také u domácích komet. Při porovnání množství těchto dvou plynů to vypadá, že kometa má podstatně méně diatomického uhlíku než kyanidu, což se opět podobá kometám ze sluneční soustavy - zejména těm z okolí planety Jupiter.

Kometární jádro

Jádro komety je podle astronomů poměrně velké, odhady se pohybují mezi 2 a 16 kilometry v průměru. Pozorování výkonnými teleskopy také naznačuje, že kometa I2/Borisov má podobnou barvu jako komety ve sluneční soustavě, tedy načervenalou. Kometu budou astronomové pozorovat ještě několik měsíců - až do 8. prosince se bude přibližovat Slunci a dá se očekávat nárůst viditelnosti jejího ocasu. Od 12. října se na kometu zaměřil také vesmírný teleskop Hubble.

Trajektorie komety

Další zprávy z kategorie Kometa 2I/Borisov

Mezihvězdná kometa Borisov obsahuje nezvykle velkou koncentraci oxidu uhelnatého

22. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Pomocí radioteleskopu ALMA vědci zanalyzovali plyny, které unikají z jádra komety 2I/Borisov. Tato kometa přiletěla do sluneční soustavy od jiné hvězdy a je tak pro vědce možností prozkoumat složení jiných hvězdných systémů. Výsledky výzkumu ukazují, že by kometa mohla obsahovat mezi 9 a 26násobkem oxidu uhelnatého oproti běžným kometám ze sluneční soustavy.

Mezihvězdná kometa I2/Borisov se rozpadá, snímky z Hubblova teleskopu ukazují dva objekty

4. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nová pozorování komety I2/Borisov vesmírným teleskopem Hubble ukazují změny v jejím jádru po průletu kolem Slunce. Na snímcích z 28. a 30. března je jasně vidět protáhnuté jádro komety, které se skládá ze dvou samostatných komponent.

Mezihvězdná kometa Borisov se možná rozpadne ještě než opustí sluneční soustavu

25. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorující mezihvězdnou kometu 2I/Borisov na cestě sluneční soustavou zpozorovali dva kometární ocasy a zvýšení zářivosti. Prostřednictvím těchto ocasů kometa ztrácí materiál a soudržnost a je možné že dojde k jejímu rozpadu.

Nový snímek mezihvězdné komety 2I/Borisov, do jejího ocasu by se Země vešla 12x

28. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové z Yale University zachytili mezihvězdnou kometu 2I/Borisov v zatím největším detailu. Využili k tomu teleskop W. M. Keck na Havaji a jeho spektrometr. Kometa se zatím stále přibližuje Slunci a jak se zahřívá její kóma se stále zvětšuje. Dnes už dosahuje na délky přes 160 000 kilometrů a je tedy několikrát větší než Země, která má 6378 kilometrů v poloměru.

Analýza ocasu mezihvězdné komety 2I/Borisov naznačuje přítomnost molekul vody

31. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Spektroskopická analýza slunečního světla odráženého od nedávno objevené mezihvězdné komety 2I/Borisov ukazuje na přítomnost molekul vody v jejím ocasu. Závěry vědců tak prozatím ukazují kometu jako velmi podobnou kometám, které pochází ze sluneční soustavy. V dřívějších pozorováních už vědci detekovali také další sloučeniny známé z místních komet, kyanid a oxid uhelnatý.

Druhý objekt z mezihvězdného prostoru oficiálně potvrzen, nově nese označení I2/Borisov

26. 9. 2019

Mezinárodní astronomická asociace IAU v úterý oznámila, že nově objevená kometa C/2019 Q4 je skutečně objekt, který nepochází ze sluneční soustavy. Dostala tedy oficiálně označení I2/Borisov (označení I2 znamená, že jde o druhé identifikované interstelární těleso a Borisov je podle jejího objevitele). Několikadenní pozorování astronomy po celém světě totiž potvrdila hyperbolickou oběžnou dráhu komety, která naznačuje, že těleso neobíhá Slunce ale naší soustavou pouze prolétá.

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasem

14. 9. 2019

Observatoř Gemini na Havaji vyfotila potenciálně druhý známý mezihvězdný objekt ve sluneční soustavě. Jde o kometu C/2019 Q4 objevenou teprve 30. srpna ruským astronomem Genady Borisovem. Na novém snímku je patrný její ocas, čímž se liší od prvního známého interstelárního tělesa Oumuamua pozorovaného v roce 2017. Astronomové po celém světě se nyní snaží zpřesnit její trajektorii, aby mohli potvrdit, že nepochází ze sluneční soustavy.