V Oortově oblaku by mohlo být víc těles původem od jiných hvězd než ze sluneční soustavy

Podle nově vyvinutých simulací by se mohlo v Oortově oblaku, který obklopuje sluneční soustavu, nacházet velké množství těles, která pochází z jiných hvězdných systémů. Lidstvu se do dnešního dne podařilo identifikovat pouze dva objekty, které k nám dorazily z mezihvězdného prostoru: prvním byla planetka Oumuamua v roce 2017 a druhým kometa Borisov dva roky na to. Vědci nicméně předpokládají, že podobných těles navštíví sluneční soustavu mnohem více.

Oortův oblak

Oortův oblak Slupka sluneční soustavy, která ji zahaluje do hvězdného prachu, ledu, plynů a dalších objektů příliš chladných a temných na to, abychom je byli schopni detekovat.

Oortův oblak

Oortův oblak (nebo také Öpik-Oortův oblak) je předpokládaný region na okraji sluneční soustavy, ze kterého pochází některé komety s dlouhou oběžnou drahou. Skládá se z vnitřní části ve tvaru disku a vnější kulovité části, která obklopuje celou sluneční soustavu. Oortův oblak se nahází ve vzdálenosti 2 tisíc a 200 tisíc AU od Slunce.

Podle nové studie publikované astronomy Amirem Sirajem a Avi Loebem by mohlo být v Oortově oblaku víc mezihvězdných objektů než těch ze sluneční soustavy. Vychází to z kalkulací, které vědci provedli na základě dat ze dvou známých mezihvězdných návštěvníků. Dva případy nicméně nejsou mnoho a výsledky výzkumu mají vysokou míru nejistoty. I tak ale vědcům vychází poměrně velký podíl mezihvězdných objektů na okraji sluneční soustavy.

Interakce planetek, planet a hvězd může způsobit jejich vymrštění z domovské soustavy. Po dlouhé cestě mezihvězdným prostorem mohou být zachyceny gravitací jiné hvězdy, jejíž soustavou buď proletí podobně jako Oumuamua a Borisov, nebo v soustavě zůstanou. Podle simulací v nové studii se tato tělesa mohou koncentrovat právě v Oortově oblaku.