do not follow here
Oortův oblak < LIVING fUTURE

V Oortově oblaku by mohlo být víc těles původem od jiných hvězd než ze sluneční soustavy

Podle nově vyvinutých simulací by se mohlo v Oortově oblaku, který obklopuje sluneční soustavu, nacházet velké množství těles, která pochází z jiných hvězdných systémů. Lidstvu se do dnešního dne podařilo identifikovat pouze dva objekty, které k nám dorazily z mezihvězdného prostoru: prvním byla planetka Oumuamua v roce 2017 a druhým kometa Borisov dva roky na to. Vědci nicméně předpokládají, že podobných těles navštíví sluneční soustavu mnohem více.

Oortův oblak

Oortův oblak (nebo také Öpik-Oortův oblak) je předpokládaný region na okraji sluneční soustavy, ze kterého pochází některé komety s dlouhou oběžnou drahou. Skládá se z vnitřní části ve tvaru disku a vnější kulovité části, která obklopuje celou sluneční soustavu. Oortův oblak se nahází ve vzdálenosti 2 tisíc a 200 tisíc AU od Slunce.

Podle nové studie publikované astronomy Amirem Sirajem a Avi Loebem by mohlo být v Oortově oblaku víc mezihvězdných objektů než těch ze sluneční soustavy. Vychází to z kalkulací, které vědci provedli na základě dat ze dvou známých mezihvězdných návštěvníků. Dva případy nicméně nejsou mnoho a výsledky výzkumu mají vysokou míru nejistoty. I tak ale vědcům vychází poměrně velký podíl mezihvězdných objektů na okraji sluneční soustavy.

Interakce planetek, planet a hvězd může způsobit jejich vymrštění z domovské soustavy. Po dlouhé cestě mezihvězdným prostorem mohou být zachyceny gravitací jiné hvězdy, jejíž soustavou buď proletí podobně jako Oumuamua a Borisov, nebo v soustavě zůstanou. Podle simulací v nové studii se tato tělesa mohou koncentrovat právě v Oortově oblaku.