Teleskop VLT objevil v blízké galaxii hned tři supermasivní černé díry, jde o první takovou galaxii

Galaxie NGC 6240 se už na první pohled liší od ostatních. Místo relativně pravidelné spirály, jakou má Mléčná dráha, má NGC 6240 dvě zřejmá jádra zahalená množstvím prachu a slepá ramena sahající daleko od centra různými směry. Astronomové doposud předpokládali, že pozorují následek nedávného sloučení dvou masivních galaxií, kvůli prachu však nemohli proniknout do jádra galaxie. Nová pozorování teleskopem VLT nyní v jádru odhalila hned tři supermasivní černé díry, což by znamenalo, že NGC 6240 vznikla ze tří původních galaxií.

Galaxie NGC 6240

NGC 6240 se nachází asi 400 milionů světelných let daleko v souhvězdí Hadonoše. Ačkoliv jsou známy galaxie se dvěma supermasivními černými dírami, tři zatím nikdy nebyly pozorovány.

Objev se podařil díky teleskopu VLT, který provozuje organizace ESO v Čile, a spektrografu MUSE, který je na teleskopu instalován od roku 2014. Závěry nového výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy and Astrophysics.

Další zprávy z kategorie Galaxie

U blízké galaxie M63 bylo objeveno 5 nových trpasličích galaxií

25. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Podobně jako planety obíhají hvězdy, mohou také menší galaxie obíhat hmotnější galaxie. Například Mléčnou dráhu obíhají desítky drobnějších, trpasličích galaxií. Pět nových galaxií se nyní vědcům podařilo objevit také u blízké galaxie M63. Spirálovitá galaxie M63 (NGC 5055, Slunečnice) se nachází ve vzdálenosti 29 milionů světelných let.

Astronomové našli proudy radiace u galaxií, které původně žádné neukazovaly

24. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Průzkum vzdálených galaxií ukázal existenci proudů radiace u objektů, které podobnou aktivitu dříve nevykazovaly. Podle studie publikované v Astrophysical Journal se jedná o evidenci, že jádra těchto galaxií se stala v posledních několika letech aktivní.

Objev nového extrémně variabilního kvazaru ve vzdáleném vesmíru

14. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Analýzou dat z dřívějších astronomických průzkumů se japonským astronomům podařilo najít nový extrémně proměnlivý kvazar. Z historických dat se jim o něm podařilo získat informace za posledních 30 let. Nově objevený objekt s označením SDSS J125809.31+351943.0 je kvazar s jedním z nejvýraznějších zvýšení zářivosti.

V galaxii M85 se nachází tři různé skupiny kulových hvězdokup nesoucí známky předchozích událostí

26. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové prozkoumali kulové hvězdokupy v galaxii Messier 85 a identifikovali v ní tři různé typy těchto specifických uskupení hvězd. Každá z nich má jinou barvu, rychlost a složení a zdá se, že každá z nich vypovídá o specifické události, která se v této galaxii stala.

Izolované trpasličí galaxie by vědcům mohly prozradit více o evoluci hvězd

18. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům ze Special Astrophysical Observatory v Rusku se podařilo určit přesné vzdálenosti a metalicitu 18 trpasličích galaxií. Využili k tomu metodu TRGB (Tip of the red-giant branch), při které je zkoumána nejzářivější hvězda ve fázi rudého obra, podle které je následně určena vzdálenost celé galaxie.

Plyny unikající z galaxií by mohly prozrazovat více o procesech uvnitř

9. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům z Japonska se podařilo pomocí observatoře ALMA detekovat molekulární proud vycházející z galaxie NGC 1482. Detekovaný únik materiálu z galaxie označovaný jako galaktický vítr by mohl vědcům prozradit více o vnitřních procesech, které v ní probíhají.

Rychle rotující hvězdy v centru Mléčné dráhy by mohly pocházet z okraje galaxie

1. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Podle vědecké studie, která vyšla v magazínu The Astrophysical Journal Letters, se v jdáru naší galaxie nachází skupina hvězd, které se liší od ostatních ve svém okolí. Tyto hvězdy zřejmě vznikly jinde v Mléčné dráze a do jejího středu se dostaly až po svém zrodu.