Sonda Rosetta pozorovala kometu 67P jak mění svou barvu z červené na modrou a zase zpět

Evropská sonda Rosetta strávila dva roky na oběžné dráze komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Během tohoto času se povrch komety výrazně proměnil v závislosti na vzdálenosti od Slunce. Nová studie publikovaná v magazínu Nature odhaluje, jaké procesy vedly k tomu, že kometa i její ocas postupně měnily barvu mezi namodralou a načervenalou.

Kometa 67P/C-G, proudy plynů a prachu

Kometa 67P/C-G, proudy plynů a prachu Jak se kometa Kometa 67P/C-G přibližuje Slunci, dochází k jejímu zahřívání a začíná se objevovat koma, ocas komety. Jedním z těchto proudů proletěla vesmírná sonda Rosetta.

Rosetta přiletěla ke kometě, když byla ještě relativně daleko od Slunce a její povrch byl načervenalý. Kometa byla v tu chvíli ještě za tzv. hranici mrazu, za kterou zůstává voda ve formě ledu. Jakmile se však přiblížila na zhruba 3 AU od Slunce, začal se její povrch zahřívat slunečním svitem a začalo docházet k sublimaci, která vytváří z ledu přímo vodní páru.

Společně s párou se do okolí komety dostávala i červená zrnka prachu, což dalo vzniknout typickému červenému ocasu. Naopak na povrchu komety došlo k odkrytí spodnějších vrstev ledu, které daly kometě spíš modrou barvu.

Kometa potom proletěla kolem Slunce a začala se opět vzdalovat. Červený prach se opět usadil na povrchu jádra a kometa tak opět změnila své zbarvení do červené barvy.

Další zprávy z kategorie Kometa 67P/C–G

Jaké by to bylo stát na povrchu komety? Podívejte se na video

25. 4. 2018

Jaké by to bylo stát na povrchu komety? Podívejte se na videoVesmírná sonda Rosetta už sice kolem komety 67P/C-G neobíhá, přesto se objevují stále nové materiály z dat, která poslala na Zemi před několika lety. Jedním z takových kousků je animace z povrchu komety poskládaná ze snímků z Rosetty. V krátké animaci to vypadá jako by sněžilo, jde však kombinaci hvězd na pozadí a poletujícího prachu. Evropská sonda Rosetta odletěla ke kometě 67P/Churyumov–Gerasimenko v roce 2004, přiletěla k ní v roce 2014 a svou misi skončila v září 2016.

27. 12. 2017

Finalisté mezi budoucími misemi NASA: návrat vzorků hornin z komety, nebo dron na TitanAmerická vesmírná agentura vybrala dva finalisty mezi misemi, které by se měly uskutečnit v polovině dvacátých let v rámci programu New Frontiers, jehož součástí je například také mise New Horizons. Jednou z těchto misí, které se budou ucházet o realizaci, je CAESAR, při které by měla robotická sonda navštívit kometu 67P a přivézt z ní vzorky zpátky na Zemi, další je potom robotický dron DRAGONFLY, který by brázdil nebe Titanu, největšího měsíce planety Saturn.

Materiál z ocasu komety 67P obsahuje z poloviny organické molekuly

4. 12. 2017

Materiál z ocasu komety 67P obsahuje z poloviny organické molekulyVědcům se podařilo analyzovat materiál, který do vesmíru vypouští kometa 67P, kterou po dva roky obíhala evropská sonda Rosetta na její cestě kolem Slunce. Podle jejich analýzy je 45 % materiálu v ocasu komety tvořeno organickými sloučeninami, zbytek materiálu je tvořen minerály, hlavně silikáty, které podle vědců nikdy nereagovaly s vodou. Výsledky, které vědcům poodkrývají vznik podobných komet, byly publikovány ve vědeckém magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

14. 6. 2015

Philae kontaktoval Rosettu a je v pořádku, připravuje se na obnovení vědeckých operacíV noci ze soboty na neděli dostali operátoři v řídícím středisku mise Rosetta v německém Darmstadtu signál pocházející z povrchu komety. Nebyl to nikdo jiný než Philae, přistávací modul, který se v listopadu odmlčel, když mu došla energie. Mezitím se ale kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko přiblížila Slunci a podle všeho teď dopadají paprsky na solární panely přistávacího modulu, který podle operátorů ESA přistál na příliš stinném místě na to, aby mohl pracovat. Teď je ale všechno jinak a očekává se další kontakt a možnost zkoumat kometu přímo z jejího povrchu.

6. 4. 2015

Rosetta málem ztratila spojení se Zemí, průlet proudem plynů a prachu se mohl vymstítEvropská vesmírná sonda Rosetta nahnala minulý víkend strach operátorům v řídícím středisku v německém Darmstadtu. Při jednom z blízkých průletů kolem komety totiž prolétla jedním z proudů prachu a vodních par tryskajících z povrchu, což omezilo operace přístrojů na palubě sondy. Problémy se týkaly hlavně navigace a komunikace, které v některých momentech úplně vypadly. Týden po incidentu je kometa opět v pořádku, bude ale nutné upravit plány na průlety kolem komety, Rosetta už se nebude kometě přibližovat na takovou vzdálenost.

Nové poznatky z Rosetty naznačují, že voda v oceánech na Zemi nepochází z komet

14. 12. 2014

Nové poznatky z Rosetty naznačují, že voda v oceánech na Zemi nepochází z kometNová měření pořízená sondou Rosetta přinesla poměr těžké a lehké vody nacházející se v okolí komety 67P/C-G. Tento poměr je charakteristický pro každé místo ve sluneční soustavě a vědci podle něj hledají původ vody v oceánech naší planety. Za původce vody na Zemi doposud považovali komety, které obsahují velké množství vody. Přímá pozorování ale ukazují, že poměr těžké a lehké vody je na nich odlišný a tak se pozornost obrací ke druhému kandidátu - planetkám.

Kometa 67P/C-G je šedá i na prvních barevných snímcích z Rosetty

13. 12. 2014

Kometa 67P/C-G je šedá i na prvních barevných snímcích z RosettyPrvní snímky komety 67P/C-G v reálných barvách nepřinesly žádná překvapení, kometa je v podstatě bezbarvá, tmavě šedá. Kdybychom měli možnost vidět kus jejího povrchu na vlastní oči byl by podobný třeba uhlí, jen o něco světlejší. Už dřívější pozorování ukazovala na v průměru šedou barvu komety, až nyní se vědcům podařilo spojit několik různých fotografiích pořízených s různými filtry, výsledek je však víceméně podobný jako předchozí černobílé snímky.