Masivní bílý trpaslík zřejmě vznikl spojením dvou menších bílých trpaslíků

Astronomové zjistili u blízkého bílého trpaslíka nezvyklé složení a pohyb. Podle studie publikované v magazínu Nature Astronomy mohl vzniknout kolizí menších bílých trpaslíků. Šlo by o první známý případ takto vzniklého bílého trpaslíka identifikovaného prostřednictvím jeho složení.

Bílý trpaslík, jádro

Bílý trpaslík, jádro Ilustrace složení bílého trpaslíka.

Bílý trpaslík

Když hvězdě velikosti Slunce dojde palivo pro termojadernou fúzi, odhodí svrchní vrstvy do svého okolí a její jádro se smrskne do malého hustého objektu. Výsledný bílý trpaslík dosahuje hmotnosti srovnatelné s hmotností Slunce, velikostí je však srovnatelný například se Zemí.

Vědci předpokládají, že z 98 % hvězd ve vesmíru nakonec vzniknou bílí trpaslíci. Neprobíhá v nich už termojaderná fúze a v průběhu svojí existence postupně chladnou. Nakonec z bílého trpaslíka vznikne trpaslík černý, je k tomu ale potřeba více času, než je stáří vesmíru.

Hvězda s označením WDJ0551+4135 se nachází asi 150 světelných let daleko a má 1,14 hmotností Slunce. Byla jednou z několika masivních bílých trpaslíků identifikovaných v data setu z mise Gaia, na které se soustředil vědecký tým vedený Markem Hollandsem. U vybraných hvězd následně vědci provedli spektrální analýzu jejich světla pomocí teleskopu Herschel na Kanárských ostrovech.

Analýza ukázala, že WDJ0551+4135 obsahuje nezvykle velké množství uhlíku v kombinaci s vodíkem. U bílých trpaslíků je běžně nacházen vodík, někdy v kombinaci s heliem, případně helium s uhlíkem. Nalezená kombinace však byla něco zcela nového.

Jako nejpravděpodobnější vysvětlení pozorovaných vlastností se tak podle Hollandse jeví kolize dvou bílých trpaslíků. Jde o jednu z mála takových hvězd a zároveň o první, kde byla kolize rozpoznána podle složení.