Nově objevená kometa Atlas by se mohla v příštích měsících stát zářivější než Venuše

26. 3. 2020

Kometa ATLAS (C/2019 Y4) byla objevena koncem prosince loňského roku. Od svého objevení její zářivost postupně narůstá a svítí víc, než astronomové na začátku očekávali. V době své největší zářivosti na konci května by mohla být jasnější než Venuše.

Kometa ATLAS

Kometa ATLAS Kometa ATLLAS v zelené barvě uprostřed obrázku vyfocená japonským astronomem Hisayoshi Kato.

Dnes už je kometa ATLAS pozorovatelná s běžným dalekohledem a je možné, že bude stále zářivější. Do konce března se bude nacházet v souhvězdí Velkého vozu, poté se posune do souhvězdí Persea a v červnu bude prolétat Orionem. Kometa tedy bude dobře pozorovatelná ze severní polokoule a tedy i z našeho území.

Kometa ATLAS zřejmě navštívila vnitřní část sluneční soustavy naposledy před několika tisíce lety. Letos se nejvíce přiblíží Slunci 31. března a kolem Země proletí nejblíže 23. května ve vzdálenosti 0,25 AU.

Další zprávy z kategorie Komety

11. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ve sluneční soustavě existuje kromě hlavní orbitální roviny ještě jedna, obíhají v ní některé kometyStudiem pohybu dlouhoperiodických komet vědci zjistili, že kromě roviny ekliptiky, ve které obíhají Slunce všechny planety, existuje ještě jedna doposud neznámá rovina. Nachází se v ní afélia (nejvzdálenější body oběžných drah od Slunce) části analyzovaných komet. Za vznikem nově objevené orbitální roviny by mohla být gravitace Mléčné dráhy.

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

28. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometěTeleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLAS

29. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLASVesmírný teleskop Hubble zachytil zatím v nejpodrobnějším detailu rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS). Kometa mohla potenciálně způsobit zajímavou podívanou na noční obloze, před několika týdny však začali astronomové pozorovat jak se její jádro dělí na menší části. Poslední snímky jsou staré pouhých pár dní.

22. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa Borisov obsahuje nezvykle velkou koncentraci oxidu uhelnatéhoPomocí radioteleskopu ALMA vědci zanalyzovali plyny, které unikají z jádra komety 2I/Borisov. Tato kometa přiletěla do sluneční soustavy od jiné hvězdy a je tak pro vědce možností prozkoumat složení jiných hvězdných systémů. Výsledky výzkumu ukazují, že by kometa mohla obsahovat mezi 9 a 26násobkem oxidu uhelnatého oproti běžným kometám ze sluneční soustavy.

Kometa ATLAS, která měla být v květnu dobře pozorovatelná, se začala rozpadat

16. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kometa ATLAS, která měla být v květnu dobře pozorovatelná, se začala rozpadatJeště před měsícem to vypadalo, že by koncem května mohla kometa ATLAS vytvořit krásnou podívanou. Nicméně než se tak mohlo stát, kometa se začala rozpadat a astronomové nyní pozorují hned čtyři samostatné fragmenty jejího jádra.

4. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa I2/Borisov se rozpadá, snímky z Hubblova teleskopu ukazují dva objektyNová pozorování komety I2/Borisov vesmírným teleskopem Hubble ukazují změny v jejím jádru po průletu kolem Slunce. Na snímcích z 28. a 30. března je jasně vidět protáhnuté jádro komety, které se skládá ze dvou samostatných komponent.

Mezihvězdná kometa Borisov se možná rozpadne ještě než opustí sluneční soustavu

25. 3. 2020

Mezihvězdná kometa Borisov se možná rozpadne ještě než opustí sluneční soustavuAstronomové pozorující mezihvězdnou kometu 2I/Borisov na cestě sluneční soustavou zpozorovali dva kometární ocasy a zvýšení zářivosti. Prostřednictvím těchto ocasů kometa ztrácí materiál a soudržnost a je možné že dojde k jejímu rozpadu.