Astronomové objevili zatím nejzářivější supernovu. Hvězda, ze které vznikla, mohla mít až 100 hmotností Slunce

15. 4. 2020

Astronomové objevili supernovu, která byla nejméně dvakrát zářivější než kterákoliv jiná doposud pozorovaná. Podle studie publikované v magazínu Nature Astronomy mohla tato supernova vzniknout jako důsledek vzácné srážky dvou extrémně masivních hvězd. Výsledkem je exploze až 500x zářivější než u běžných supernov.

Supernova SNR 0519

Supernova SNR 0519 Objekt označený jako SNR 0519 (SNR B0519-69.0) je pozůstatek exploze supernovy, vzdálený 150 000 světelných let. Snímek pořízený vesmírným teleskopem Hubble ukazuje oblaka hmoty, která byla vymrštěna do vesmíru umírající hvězdou o 600 let dříve.

Supernova s označením SN2016aps byla poprvé pozorována už v únoru 2016, nachází se v galaxii ve vzdálenosti 4,5 miliard světelných let. Nejjasnější byla zhruba měsíc před svým objevením teleskopem PanSTARRS a od té doby se místo exploze postupně uklidňuje. Vědci oblast do dneška kontinuálně pozorují, aby zjistili více o tom, jak supernova vznikla. Na základě těchto pozorování byla publikována nová studie v magazínu Nature Astronomy.

Celková kinetická energie této supernovy je srovnatelná s předchozím rekordmanem supernovou SN1998bw z roku 1998. Supernova SN2016aps však svého předchůdce více než 40x převyšuje svou maximální zářivostí.

SN2016aps se od ostatních supernov liší hned několika způsoby. Podíl elektromagnetické radiace na celkové energii z ní až 5x převyšuje podíl pozorovaný u běžných supernov. Oproti jiným velkým supernovám měla SN2016aps také výrazně větší podíl vodíku.

Aby bylo dosaženo pozorované zářivosti, vědci usuzují, že materiál ze samotné exploze supernovy se musel srazit s plyny, které hvězda před tím odhodila do svého okolí. Zároveň hvězda, ze které supernova vznikla, musela být skutečně masivní, vědci odhadují, že při svém zrodu mohla mít až stonásobek hmotnosti Slunce.

Velký podíl vodíku detekovaný spektroskopickou analýzou světla supernovy potom mohl být způsoben spojením dvou méně masivních hvězd v dávné historii hvězdy.