Astronomové zjistili rezonanci šesti exoplanet v systému hvězdy HD 158259

18. 4. 2020

Astronomové posledních 7 let pozorovali hvězdu HD 158259 v souhvězdí Draka observatoří Haute-Provence ve Francii. Kolem této hvězdy obíhá 6 známých planet: jedna superzemě a 5 minineptunů. Tyto planety obíhají velmi blízko hvězdy a vykazují nezvykle pravidelný vzájemný pohyb.

Nejvzdálenější exoplaneta obíhá hvězdu ve vzdálenost 2,6x menší než je vzdálenost Merkuru od Slunce. To umožňuje jejich synchronizovaný pohyb: každé dvě planety systému vedle sebe totiž mají rezonanci 3:2, přesněji se k ní velmi blíží. Tedy zatímco vnitřní planeta oběhne hvězdu 3x, další planeta ji oběhne téměř 2x. Po třetím oběhu této vzdálenější planety kolem hvězdy pak další planeta v pořadí oběhne hvězdu zase téměř 2x.

Drobné nepřesnosti v této rezonanci ukazují na zajímavý proces v tomto systému, který souvisí s jeho evolucí. Podle vědců byl systém v dokonalé rezonanci v minulosti a exoplanety se z ní postupně uvolňují.

U blízké hvězdy GJ 740 byla objevena nová superzemě

3. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Pomocí metody radiální rychlosti byla u hvězdy GJ 740 ve vzdálenosti 36 světelných let objevena nová exoplaneta. Planeta s označením GJ 740 b má třikrát větší hmotnost než Země a obíhá blízko svojí hvězdě. Pomocí této metody astronomové měří gravitační vliv planety na její hvězdu, je tedy snadné zjistit její hmotnost. Naopak nelze určit velikost planety, není tedy zatím zřejmé, zda se jedná o menší skalnatou planetu, nebo větší objekt s nižší hustotou.

Astronomové našli hvězdný systém, ve kterém planety obíhají hvězdu v opačném směru, než je její rotace

19. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Vědecký tým vedený astronomy z Aarhus University v Dánsku objevil zvláštní planetární systém, ve kterém dvě exoplanety obíhají centrální hvězdu v téměř zcela opačném směru, než je její rotace. Tato situace zřejmě vznikla díky vlivu druhé hvězdy na okraji systému, která změnila sklon roviny disku, ze kterého exoplanety vznikly.

V obyvatelné zóně sousední hvězdy Alfa Centauri A by se mohla nacházet exoplaneta

12. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Analýza pozorování v infračerveném spektru odhalila u sousední hvězdy slabý signál, který by mohl znamenat existenci exoplanety. Zatím se nicméně jedná pouze o kandidátský objekt, který bude muset být ještě potvrzen. Potenciální planeta se nachází v obyvatelné zóně hvězdy Alfa Centauri A podobné Slunci, kde jsou vhodné podmínky pro existenci kapalné vody na povrchu.

Analýza archivních dat odhalila neznámý horký Neptun ve vzdálenosti 186 světelných let

10. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Analýzou archivních dat s radiální rychlostí hvězd se vědcům podařilo objevit novou exoplanetu z kategorie horkých Neptunů. Planeta s označením HD 183579b se nachází u hvězdy podobné Slunci ve vzdálenosti 186 světelných let.

Astronomové objevili první exoplanetu podobnou Jupiteru, která v atmosféře nemá žádné mraky

26. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta WASP-62b se svou hmotnosti podobá planetě Jupiter. Na rozdíl od největší planety sluneční soustavy ale v její atmosféře nenajdete žádné mraky. Alespoň takové jsou závěry studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters.

Nadýchaná exoplaneta WASP-107b je stejně velká jako Jupiter, má ale 10x menší hmotnost

20. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodnímu vědeckému týmu astronomů se podařilo zjistit strukturu exoplanety WASP-107b. Podle jejich závěrů by její skalnaté jádro mohlo mít hmotnost pouhých 4 Zemí. Tyto nové poznatky vedou vědce k přehodnocení teorie o vzniku velkých plynných planet. Zdá se totiž, že mohou vznikat z výrazně menších kamenných jader, než se doposud uvažovalo.

Ve vzdálenosti tisíc světelných let byla objevena nová exoplaneta v neptunské poušti

14. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní tým astronomů oznámil objev nové exoplanety NGTS-14Ab, která je asi o 30 % větší než planeta Neptun ve sluneční soustavě. Planeta byla objevena v rámci průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který pracuje s několika malými plně automatizovanými teleskopy v Čile. Exoplaneta se nachází v regionu označovaném jako neptunská poušť, což je oblast v blízkosti hvězd, kde se téměř nevyskytují planety velikostí podobné Neptunu.