Astronomové zjistili rezonanci šesti exoplanet v systému hvězdy HD 158259

18. 4. 2020
Exoplanety Hvězdy

Astronomové posledních 7 let pozorovali hvězdu HD 158259 v souhvězdí Draka observatoří Haute-Provence ve Francii. Kolem této hvězdy obíhá 6 známých planet: jedna superzemě a 5 minineptunů. Tyto planety obíhají velmi blízko hvězdy a vykazují nezvykle pravidelný vzájemný pohyb.

Nejvzdálenější exoplaneta obíhá hvězdu ve vzdálenost 2,6x menší než je vzdálenost Merkuru od Slunce. To umožňuje jejich synchronizovaný pohyb: každé dvě planety systému vedle sebe totiž mají rezonanci 3:2, přesněji se k ní velmi blíží. Tedy zatímco vnitřní planeta oběhne hvězdu 3x, další planeta ji oběhne téměř 2x. Po třetím oběhu této vzdálenější planety kolem hvězdy pak další planeta v pořadí oběhne hvězdu zase téměř 2x.

Drobné nepřesnosti v této rezonanci ukazují na zajímavý proces v tomto systému, který souvisí s jeho evolucí. Podle vědců byl systém v dokonalé rezonanci v minulosti a exoplanety se z ní postupně uvolňují.

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhou

30. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhouVe sluneční soustavě máme 8 planet. V posledních dvou dekádách k nim astronomové objevili několik tisícovek exoplanet v Mléčné dráze. Nyní se vědcům podařilo objevit prvního kandidáta na extragalaktickou planetu, tedy planetu obíhající hvězdu mimo naši galaxii. Jedná se o objekt v binárním systému v galaxii M51 (Vírová galaxie, Whirlpool) ve vzdálenosti 23 milionů světelných let.

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežít

18. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežítMezinárodní tým astronomů objevil první netknutou planetu obíhající velmi blízko bílému trpaslíku. Jedná se o hustý zbytek jádra hvězdy podobné Slunci v jehož okolí panují pro planety nehostinné podmínky. Vědci zatím neví, jak může exoplaneta v takovém prostředí přežít, její existenci si tak zatím neumí vysvětlit.

Trojhvězdu GW Orionis obklopují prstence materiálu obíhající v různých rovinách

8. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Trojhvězdu GW Orionis obklopují prstence materiálu obíhající v různých rovináchDva vědecké týmy pracující s radiovou observatoří ALMA a teleskopem VLT v Čile prozkoumaly první známý případ protoplanetárního disku s výrazně neuspořádanými prstenci. Hned tři prstence obíhají mladou trojhvězdu GW Orionis a v budoucnosti z jejich materiálu vzniknou exoplanety. Vědce tento systém velmi zajímá, ukazuje jim totiž, jak se rodí planety v prostředí tří hvězd, které se vzájemně svou gravitací ovlivňují.

Automatický algoritmus potvrdil existenci 50 nových exoplanet

29. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se s pomocí metody Machine Learning podařilo potvrdit padesátku kandidátů na exoplanety. Nově vyvinutý algoritmus využil velkého počtu už objevených exoplanet, na kterých se naučil je rozpoznat. V datech z misí Kepler a TESS potom u padesáti možných kandidátů potvrdil existenci skutečných exoplanet.

První snímek systému několika exoplanet u hvězdy podobné Slunci

9. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

První snímek systému několika exoplanet u hvězdy podobné SlunciAstronomům se podařilo zachytit dvě exoplanety u hvězdy TYC 8998-760-1 na jednom snímku. Jde o první přímou fotografii více exoplanet u hvězdy, která se podobá Slunci. Fotografie byla pořízena teleskopem VLT (Very Large Telescope) v Čile, který provozuje organizace ESO (European South Observatory), jejímž členem je také Česká republika.

25. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

U mladé hvězdy ve vzdálenosti 30 světelných let byla objevena exoplaneta velikosti NeptunuU mladé hvězdy AU Microscopii (AU Mic) se nachází exoplaneta AU Mic b o velikosti planety Neptun. V blízkosti Slunce je známo jen pár exoplanet obíhajících velmi mladou hvězdu. Tento nový objev umožní astronomům studii evoluce mladých hvězdných systémů, což jim na oplátku napoví, jak mohly vzniknout planety ve sluneční soustavě.

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdy

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdyPomocí přístroje ESPRESSO na teleskopu VLT se vědcům podařilo potvrdit existenci exoplanety Proxima Centauri b. Jde o nejbližší potvrzenou exoplanetu sluneční soustavě, která má navíc velikost podobnou Zemi, a vědce tedy velmi zajímá. Zároveň také změřili její parametry s vysokou přesností.