Globální ochlazení před 4 tisíci lety umožnilo rozšíření rýže v Asii

Významné globální ochlazení, které nastalo před 4 200 roky, zřejmě přispělo k evoluci nových variant rýže a také k jejímu rozšíření v Asii. Vyplývá to z rekonstrukce migrace rýže napříč kontinentem, kterou vědci provedli zkoumáním genomu 1 400 odrůd rýže.

Země

Země Fotografie Země pořízená družicí Suomi NPP (je pojmenovaná podle amerického vědce Vernera E. Suomiho), která slouží k pozorování Země. Snímek byl pořízen přístrojem VIIRS (Visible/Infrared Imager Radiometer Suite), který je jedním z několika zařízení na palubě vesmírné sondy, jejímž úkolem je z polární oběžné dráhy detailně zkoumat atmosféru země, její klima a pomáhat ve zpřesnění předpovědi počasí.

Lidé začali rýži kultivovat před 9 tisíci lety, ale do doby před 4 200 lety bylo její pěstování omezené téměř výhradně na Čínu. Po změně klimatu se adaptovaná tropická rýže začala pěstovat více na jihu a zároveň se objevily nové odrůdy v severních oblastech.

Ke svému výzkumu vědci analyzovali genom 1 400 odrůd rýže a využili také data z archeologie, geografie a historických dat. Výsledky bádání byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Plants.