K Zemi žádná nebezpečná planetka nemíří, o víkendu proletí v bezpečné vzdálenosti

V sobotu 6. června proletí kolem naší planety malá planetka s označením 2002 NN4 (163348). Navzdory poplašným titulkům, které zaplavily světový i český internet, však nepředstavuje pro život na Zemi žádné nebezpečí. Proletí totiž víc než 5 milionů kilometrů od Země - to je víc než 14x dál než Měsíc.

Planetka 2020 BX12

Planetka 2020 BX12 Malá planetka zachycená radioteleskopem Arecibo v únoru 2020.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

Planetka za oběžnou dráhou planety Jupiter vykazuje aktivitu podobnou kometě

30. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědeckému týmu vedenému Colinem Chandlerem se podařilo objevit aktivitu na jedné z planetek, které obíhají Slunce mezi oběžnými drahami planet Jupiter a Neptun. Planetku 2014 OG392 obklopuje podobné koma, jako mají komety, které se táhne až do vzdálenosti 400 tisíc kilometrů (0,0026 AU).

První pozorování planetky Psyche v ultrafialovém záření potvrzují přítomnost železa na jejím povrchu

29. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

První pozorování Psyche v ultrafialovém spektru přinesla první detekci oxidu železitého na planetce. Podle doktorky Tracy Beckerové, která vedla studii v magazínu Planetary Science Journal, by mohlo jít o známky oxidace na povrchu Psyche. Ultrafialová pozorování byla provedena vesmírným teleskopem Hubble. Tato planetka je cílem americké mise Psyche, která by měla začít v roce 2022.

Jarkovského efekt mění oběžnou dráhu planetky Apophis. Nelze kvůli tomu vyloučit srážku se Zemí v roce 2068

28. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové z University of Hawai oznámili detekci Jarkovského efektu u planetky Apophis, která se v následujících 100 letech 3x nebezpečně přiblíží naší planetě. Při tomto efektu dochází ke změně trajektorie planetek v důsledku vyzařování tepla z povrchu. Roste tak nejistota oběžné dráhy planetky a nelze s jistotou vyloučit, že se v roce 2069 nesrazí se Zemí.

Sonda OSIRIS-REx se svým ramenem dotkla planetky Bennu, NASA nyní vyhodnocuje kolik hornin zachytila

21. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda OSIRIS-REx se v noci z úterý na středu přiblížila k planetce Bennu a pokusila se z ní získat alespoň 60 gramů materiálu. Manévr byl úspěšně završen krátce po půlnoci našeho času. NASA nyní bude několik dní vyhodnocovat, zda sonda posbírala nějaké vzorky a kolik jich je, možné jsou ještě dva pokusy.

Nezvyklý tvar planetky Arrokoth by mohl být výsledkem zahřívání Kuiperova pásu

17. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planetka Arrokoth, známá také jako Ultima Thule nebo 2014 MU69, zřejmě v prvních 100 milionech let od svého vzniku výrazně změnila svůj tvar. Tvar planetky připomínající sněhuláka s dvěma zploštělými koulemi je zřejmě výsledkem úniku plynů. Vyplývá to ze studie vědců z Chinese Academy of Sciences a Max Planck Institute for Solar System Research publikované v magazínu Nature Astronomy.

K Zemi se blíží malý objekt, který by se brzy mohl stát dočasným měsícem naší planety

2. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Oběžná dráha objektu 2020 SO o velikosti několika metrů je velmi podobná Zemi, přibližuje se k nám rychlostí 3 tisíc kilometrů za hodinu. NASA předpokládá, že by jej koncem října mohla gravitace naší planety zachytit a udělat z něj nový mini-měsíc. Zvláštní oběžná dráha vede některé vědce k myšlence, že by nemuselo jít o přirozenou planetku, ale poslední stupeň rakety z roku 1966.

Nová mise Janus bude už za dva roky prostřednictvím dvojice malých sond zkoumat binární planetky

19. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA dala 3. září oficiální GO pro misi Janus, jejímž cílem bude průzkum binárních planetek v okolí Země. Jde o relativně levnou misi, jejíž start je plánován už na rok 2022. Dvojice malých identických sond během mise prozkoumá hned dva různé páry planetek.