Planetka Psyche svým složením připomíná planetární jádro, planeta z ní ale nikdy nevznikla

Nová počítačová simulace ukazuje, že planetka Psyche v Pásu asteroidů má kovové jádro a pórovitý povrch. Vědci předpokládají, že podobná tělesa v minulosti sloužila jako jádro, ze kterého postupně vznikaly planety. Tento výzkum slouží jako základ pro plánování vesmírné mise NASA, která plánuje v roce 2022 k Psyche vyslat automatickou sondu.

Psyche (sonda)

Start vesmírné mise NASA k planetce Psyche je v plánu na srpen 2022. Vesmírná sonda poté v roce 2023 proletí kolem Marsu a začátkem roku 2026 přiletí k samotné planetce v pásu asteroidů a vstoupí na její oběžnou dráhu.

Během 21 měsíců primární mise bude sonda zkoumat geologii, složení a magnetické pole planetky. Vědci si od toho slibují zjistit více o formaci planet ve sluneční soustavě.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

21. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx se svým ramenem dotkla planetky Bennu, NASA nyní vyhodnocuje kolik hornin zachytilaVesmírná sonda OSIRIS-REx se v noci z úterý na středu přiblížila k planetce Bennu a pokusila se z ní získat alespoň 60 gramů materiálu. Manévr byl úspěšně završen krátce po půlnoci našeho času. NASA nyní bude několik dní vyhodnocovat, zda sonda posbírala nějaké vzorky a kolik jich je, možné jsou ještě dva pokusy.

Nezvyklý tvar planetky Arrokoth by mohl být výsledkem zahřívání Kuiperova pásu

17. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nezvyklý tvar planetky Arrokoth by mohl být výsledkem zahřívání Kuiperova pásu Planetka Arrokoth, známá také jako Ultima Thule nebo 2014 MU69, zřejmě v prvních 100 milionech let od svého vzniku výrazně změnila svůj tvar. Tvar planetky připomínající sněhuláka s dvěma zploštělými koulemi je zřejmě výsledkem úniku plynů. Vyplývá to ze studie vědců z Chinese Academy of Sciences a Max Planck Institute for Solar System Research publikované v magazínu Nature Astronomy.

2. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi se blíží malý objekt, který by se brzy mohl stát dočasným měsícem naší planetyOběžná dráha objektu 2020 SO o velikosti několika metrů je velmi podobná Zemi, přibližuje se k nám rychlostí 3 tisíc kilometrů za hodinu. NASA předpokládá, že by jej koncem října mohla gravitace naší planety zachytit a udělat z něj nový mini-měsíc. Zvláštní oběžná dráha vede některé vědce k myšlence, že by nemuselo jít o přirozenou planetku, ale poslední stupeň rakety z roku 1966.

19. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nová mise Janus bude už za dva roky prostřednictvím dvojice malých sond zkoumat binární planetky  NASA dala 3. září oficiální GO pro misi Janus, jejímž cílem bude průzkum binárních planetek v okolí Země. Jde o relativně levnou misi, jejíž start je plánován už na rok 2022. Dvojice malých identických sond během mise prozkoumá hned dva různé páry planetek.

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetka

14. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetkaVe zhruba 100x větší vzdálenosti, než obíhá Měsíc Zemi, proletěla ve čtvrtek planetka 2020 QU6. Šlo tedy o bezpečný průlet a Zemi ani družicím na oběžné dráze nic nehrozilo. Objev se podařil amatérskému astronomovi Leonardu Amaralovi z Brazílie. Pozorování ze Země ukázala, že planetka má na šířku zhruba 1 kilometr.

14. 8. 2020

Sonda OSIRIS-REx se úspěšně přiblížila asteroidu Bennu při zkoušce odběru vzorků z jejího povrchuAmerická vesmírná sonda OSIRIS-REx se v úterý úspěšně přiblížila planetce Bennu na 40 metrů. Tento manévr byl poslední zkouškou před plánovaným říjnovým odběrem vzorků z povrchu planetky. Odebrané vzorky sonda v roce 2023 přiveze na Zemi pro důkladnou analýzu v laboratořích.

Nově objevená planetka 2020 NK1 neznamená pro Zemi žádné nebezpečí

13. 8. 2020

Nově objevená planetka 2020 NK1 neznamená pro Zemi žádné nebezpečíAstronomové objevili začátkem července na oběžné dráze blízké Zemi malou planetku 2020 NK1. Zpočátku nebylo zřejmé, zda ji její oběžná dráha nezavede ke srážce se Zemí mezi roky 2086 a 2101. Nová pozorování radioteleskopem Arecibo nyní potvrdila, že žádné nebezpečí od této planetky Zemi nehrozí.