do not follow here
Bludné planety < LIVING fUTURE

Sirotčích planet bez hvězdy by mohlo být v naší galaxii více než hvězd

Podle nové studie by mohlo být ve vesmíru větší množství sirotčích planet než hvězd. Světlo do této problematiky by mohl vnést plánovaný Nancy Grace Roman Space Telescope, který by měl být schopný tyto objekty pozorovat. Studii publikoval tým vedený Samsonem A. Johnsonem v magazínu Astronomical Journal.

Roman Space Telescope

Nancy Grace Roman Space Telescope (NGRST, RST), Roman, a dříve také WFIRST (Wide Field Infrared Survey Telescope) je plánovaný vesmírný teleskop NASA. Jeho vypuštění je plánováno na rok 2025 a měl by pozorovat vesmír ve viditelném a infračerveném spektru elektromagnetického záření. Rozlišení snímků teleskopu bude 100x větší než u vesmírného teleskopu Hubble.

Sirotčí planety (rogue planet, free floating planet, interstelar planet) neobíhají žádnou hvězdu, pohybují se galaxií samy. Mohly se zrodit v blízkosti nějaké hvězdy a později byly vlivem gravitace ostatních objektů vystřeleny do volného vesmíru, nebo se mohly zrodit samy mimo vliv jakékoliv hvězdy.

Přímé pozorování podobných objektů je prakticky nemožné, protože nevyzařují žádné světlo a jsou extrémně chladné. Vědcům se však podařilo najít několik objektů pomocí metody gravitační mikročočky, kdy gravitace sirotčích planet láme světlo, které přichází z větší vzdálenosti.

Právě tímto způsobem by mohl sirotčí planety pozorovat teleskop Roman. Vědci předpokládají, že by mohl pozorovat stovky nebo i tisíce těchto objektů mohl tak dát základ prvnímu reálnému odhadu množství těchto planet.