U vzdálené neutronové hvězdy bylo detekováno zatím nejsilnější magnetické pole ve vesmíru

U rentgenového pulsaru GRO J1008-57 astronomové detekovali magnetické pole kolem miliardy tesla. Jde o nejsilnější jednoznačně detekované magnetické pole ve vesmíru. Objev byl učiněn na základě dat z čínského rentgenového teleskopu Insight-HXMT, který operuje na oběžné dráze od roku 2017.

Neutronová hvězda, magnetické pole

Neutronová hvězda, magnetické pole Simulace možného rozložení magnetického pole neutronové hvězdy J0030+0451.

GRO J1008-57 je dvojhvězda tvořená neutronovou hvězdou a hvězdou hlavní posloupnosti. Neutronová hvězda v tomto systému postupně vysává materiál ze svého sourozence, což kolem ní vytváří akreční disk. Materiál z toho disku je magnetickými siločarami transportován na povrch hvězdy, což generuje silnou rentgenovou radiaci.

Magnetické pole, příklady

Síla pole Magnetické pole
31,869 µT Magnetické pole Země
5 mT magnet na dveřích lednice
0,3 T skvrny na Slunci
1,5-3 T magnetická rezonance (MRI) ve nemocnicích
8,3 T magnety v LHC
13 T supravodivé magnety v experimentálním termojaderném reaktoru ITER
27 T nejsilnější možné magnetické pole v supravodivém magnetu za nízkých teplot
32 T nejsilnější supravodivý magnet (2018)
45 T nejsilnější stálé magnetické pole (2015)
100 T síla magnetického pole bílého trpaslíka a zároveň nejsilnější magnetické pole generované s controlled magnetic waveform metodou
1 200 T rekordní magnetické pole dosažené metodou electromagnetic flux-compression (2018)
1 500 T rekordní magnetické pole dosažené s pomocí výkonných laserů (2013)
100 KT (až 100 GT) síla magnetického pole magnetaru
1 GT síla magnetického pole u neutronové hvězdy GRO J1008-57

Další zprávy z kategorie Magnetismus

Sonda Juno zachytila rádiový signál od největšího z měsíců planety Jupiter

12. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Orbitální sonda Juno, která obíhá Jupiter, detekovala rádiový signál přicházející od největšího měsíce planety. Detekce se podařila v momentě, kdy se sonda nacházela nad severním pólem planety, kde proletěla siločarami magnetického pole, které Jupiter a Ganymede propojují.

Od blízké exoplanety Tau Boötis b vychází rádiové signály

21. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům z Cornell University se podařilo detekovat rádiové signály od exoplanety Tau Boötis b, které naznačují existenci jejího magnetického pole. Toto záření totiž vzniká při interakci hvězdných větrů s magnetickým polem planety. Postup, který vědci použili, byl ověřen nejprve u planety Jupiter a následně byl aplikován na trojici známých exoplanet. Tau Boötis b je tak první exoplaneta, u které byly rádiové signály pozorovány.

Vědci poprvé vyrobili materiál, který dosahuje supravodivosti při pokojové teplotě

15. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědci z University of Rochester (USA) vyrobili první materiál, který dosahuje supravodivého stavu při teplotě 15 °C. Jedná se o přelomový objev, který by mohl změnit mnohé oblasti lidského života. Supravodivosti bylo doposud dosahováno spíše za velmi nízkých teplot, což je pro běžné využití tohoto fenoménu nepraktické. Dosavadní nejvyšší teplota, při které bylo dosaženo stabilní supravodivosti byla -23 °C.

První přesně změřená vzdálenost magnetaru může vědce přiblížit k rozluštění původu tajemných signálů FRB

21. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé přímo změřili vzdálenost magnetaru pomocí paralaxy. Jejich cílem byla neutronová hvězda XTE J1810-197 s původně odhadovanou vzdáleností kolem 10 tisíc světelných let. Nová pozorování teleskopem VLBA (Very Long Baseline Array) tuto vzdálenost zpřesnila na 8 100 světelných let. Tento výzkum by mohl vědce přiblížit k odpovědi na otázku, zda jsou to právě magnetary (neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem), které způsobují tajemné rádiové signály FRB přicházející k nám z hlubokého vesmíru.

Magnetické pole Marsu existovalo déle než se doposud předpokládalo

5. 5. 2020

Mars měl globální magnetické pole dřív, než se původně uvažovalo a vydrželo také déle. Vyplývá to ze závěrů nové studie, která pracovala s daty z orbitální sondy MAVEN. Podle této studie obklopovalo Mars globální magnetické pole nejméně v období mezi 4,5 a 3,7 miliardami let. Ztráta globálního magnetického pole zřejmě v minulosti vedla ke zmizení atmosféry Marsu.

Magnetické pole v okolí sondy InSight je až 10x větší než se předpokládalo

10. 3. 2020

Stacionární sonda InSight je na povrchu Marsu už zhruba rok a půl. Během této doby provádí pravidelná měření atmosféry a nitra planety. Jako první také měří magnetické pole přímo na povrchu a jeho intenzita je výrazně silnější než věci odhadovali z měření z oběžné dráhy.

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019

Každých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.