Nově objevená bludná planeta je jedna z pěti známých, které mají srovnatelnou hmotnost se Zemí

Astronomům z vědeckých týmů OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) a KMTN (Korean Microlensing Telescope Network) se podařilo najít novou planetu, která neobíhá žádnou hvězdu. Planeta s označením OGLE-2016-BLG-1928 byla objevena metodou gravitační mikročočky a má hmotnost podobnou naší planetě.

Sirotčí planeta

Sirotčí planeta ilustrace planety, která neobíhá žádnou hvězdu, namísto toho buďto volně pluje vesmírem, nebo podobně jako hvězdy obíhá přímo galaktické jádro.

Sirotčí planety

Sirotčí, nebo bludné planety (rogue planet, free floating planet, interstellar planet, orphan planet) neobíhají žádnou hvězdu, pohybují se galaxií samy bez gravitačního vlivu dalších těles. Mohly se zrodit v blízkosti nějaké hvězdy a později byly vlivem gravitace ostatních objektů vystřeleny do volného vesmíru, nebo se mohly zrodit samy mimo vliv jakékoliv hvězdy.

Planeta byla objevena pomocí jevu gravitační mikročočky, kdy objekt svou gravitací láme světlo z hvězdy za ním. Díky pohybu planety však astronomové měli pouhých 41 minut na to, aby objekty v popředí i v pozadí prozkoumali.

Charakteristika podobných objektů není zrovna snadná a vědci sami přiznávají, že je v jejich práci určitá míra nejistoty. Například si jsou jisti, že se kolem objeveného objektu nenachází žádná hvězda, ale pouze do vzdálenosti asi 8 AU (například Neptun obíhá Slunce ve vzdálenosti 30 AU). Také si nejsou jisti vzdáleností této potenciálně sirotčí planety. Bude tedy těžké existenci této potvrdit, protože znovu ji najít je se současnou technologií v podstatě nemožné.

Zatím bylo objeveno 5 podobně velkých samostatných planet, všechny pomocí stejné metody. Podle vědců to svědčí o tom, že podobně velké objekty jsou v naší galaxii poměrně časté. S objevem dalších podobných planet by měl pomoci plánovaný Roman Space Telescope.

Gravitační čočka

Gravitační čočka je jev, při kterém je světlo vzdáleného objektu deformováno masivním objektem v popředí. Objekt v popředí, většinou masivní hvězda nebo celá galaxie, tak vlastně působí podobně jako čočka v dalekohledu. Díky tomuto efektu lze získat zajímavé informace o vzdálených objektech ve vesmíru.

Mikro čočka

Gravitační mikro čočka je podobná metoda, pomocí které je ve stejné situaci zkoumán objekt v popředí.