Jeden z trojanů Marsu má složení podobné Měsíci, mohl vzniknout při jeho kolizi s jiným tělesem

Spektrografická analýza jedné z planetek v blízkosti planety Mars ukazuje na podobné složení, jako má Měsíc obíhající naši planetu. Mohlo by to znamenat, že má s Měsícem společnou historii, existují však i jiná vysvětlení jejího původu.

Mars, trojany

Trojany

Trojany (nebo také trojány) jsou malé planetky, které obíhají Slunce společně s planetami v jejich lagrangeových libračních bodech L4 a L5. Nachází se tedy stejně daleko od Slunce jako planeta, obíhají jej však 60 ° před a za planetou, v místech kde mají díky vzájemně působící gravitaci od planety a Slunce stabilní oběžnou dráhu.

Nejznámější jsou trojany planety Jupiter, kterých bylo v roce 2018 známo na 7 tisíc kusů, z nichž některé dosahují v průměru až 200 kilometrů. Podobné objekty byly objeveny také u planety Neptun, kde je zatím známo 22 trojanů a 7 u Marsu. V roce 2010 byla objevena trojánská planetka také u Země (2010 TK7), pozdější počítačové simulace nicméně ukázaly, že jde pouze o dočasného návštěvníka z pásu asteroidů.
Planetka (101429) 1998 VF31 byla (jak název napovídá) objevena v roce 1998 u lagrangeova bodu L5 systému Mars-Slunce (tedy obíhá Slunce za planetou). Je jedním z pouhých 7 známých trojanů Marsu. Její velikost se odhaduje na méně než kilometr.

Vědecký tým vedený Apostolosem Christou zkoumal tuto planetku pomocí spektrografu X-SHOOTER na teleskopu VLT. Při této metodě vědci zkoumají světlo odražené od planetky a snaží se odhadnout její složení. Nově získané spektrum planetky 1998 VF31 se však nepodobá žádnému ze známých druhů planetek. Nejblíže mu je spektrum Měsíce konkrétně oblastí, kde jsou odkryté vrstvy pod jeho povrchem, jako jsou například dna kráterů.

Podle studie, kterou vědci publikovali v magazínu Icarus, by to mohlo znamenat, že planetka je ve skutečnosti úlomek Měsíce. Mohla od něj být odštěpena při jednom z nárazů, které vytvořily nespočet kráterů na jeho povrchu. Další možností je, že se jedná o běžnou planetku, jejíž povrch byl sluneční radiací přeměněn a získal podobné vlastnosti jako některé části Měsíce.

Existuje ještě třetí možnost, podle autorů studie nejpravděpodobnější - planetka pochází z Marsu. Analýza totiž ukázala mimo jiné na přítomnost pyroxenu, který se nachází na povrchu planet, včetně Marsu. Planetka mohla být od Marsu oddělena v kolizi podobně jako by tomu bylo v případě původu na Měsíci.