První hnědý trpaslík objevený pomocí radioteleskopu

Pomocí radioteleskopu LOFAR se astronomům podařilo identifikovat doposud neznámý hnědý trpaslík. Jde o první případ, kdy byl tento objekt na pomezí hvězdy a planety objeven pomocí radiových vln. Studie popisující tento objev vyšla ve vědeckém magazínu The Astrophysical Journal Letters.

Hnědý trpaslík Luhman 16

Hnědý trpaslík Luhman 16 Dvojice hnědých trpaslíků, které se nacházejí ve vzdálenosti 6,5 světelných let od Země. Velký snímek byl pořízen teleskopem WISE, na kterém se objekt jeví jako samostatný. Ve výřezu je potom detailnější snímek pořízený prostřednictvím teleskopu GMOS-South v Chile, kde je zřetelně vidět dvě složky tohto binárního systému.

Hnědý trpaslík

Hnědý trpaslík je objekt příliš masivní na planetu a zároveň málo hmotný na hvězdu. Dosahuje zpravidla hmotnosti mezi 13 a 80 hmotnostmi planety Jupiter. Na rozdíl od hvězd v nich neprobíhá termojaderná reakce, ve které dochází ke slučování atomů vodíku a dalších prvků. Je nicméně možné, že u některých masivnějších hnědých trpaslíků může docházet k fúzi deuteria.

Objekt BDR J1750+3809 je chladný hnědý trpaslík typu T6.5 a nachází se 212 světelných let daleko. Pomocí dat z teleskopu Gemini byl v jeho atmosféře nalezený metan, který je u podobných objektů běžný.

Objev hnědého trpaslíka pomocí radioteleskopu představuje významný zlom v pozorování vesmíru. Ukazuje, že lze nacházet i objekty, které jsou příliš chladné na detekci pomocí infračervených zařízení. Právě pomocí infračervených teleskopů byla objevena většina ostatních hnědých trpaslíků.