TESS < LIVING fUTURE

Teleskop TESS už objevil 69 exoplanet a více než 2 000 zatím nepotvrzených kandidátů

Dvě nově potvrzené exoplanety rozšířily celkový počet planet objevených teleskopem TESS na celkem 69. Teleskop navíc detekoval už téměř 2 200 kandidátů, které je ještě potřeba potvrdit pozorováním z jiného zařízení.

TESS, teleskop

TESS, teleskop Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

První z nově objevených exoplanet má označení TOI 122b (Tess Object of Interest) a je 2,7x větší než Země s téměř 9x větší hmotností. Nachází se ve vzdálenosti 206 světelných let a svou hvězdu oběhne jednou za 5 dní. Obíhá malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 0,04 AU.

Druhá planeta je TOI 237b obíhající dalšího červeného trpaslíka ve vzdálenosti 124 světelných let. Tato planeta je 1,4x větší než Země a 3x masivnější. Svou hvězdu oběhne jednou za 5,44 dní ve vzdálenosti 0,03 AU.

Mise TESS

Misí vesmírného teleskopu TESS je hledání exoplanet u blízkých jasných hvězd. Využívá k tomu tzv. tranzitů, kdy bedlivě sleduje záři hvězdy a čeká na její pohasnutí. Pokud záře hvězdy fluktuuje pravidelně, mohlo by to být způsobeno přechodem planety před ní. Takové kandidátské planety jsou následně ověřovány dalšími observatořemi. Během dvouleté primární fáze, kdy teleskop prozkoumá na 85 % oblohy vědci očekávají identifikování tisícovky exoplanet.