Teleskop TESS už objevil 69 exoplanet a více než 2 000 zatím nepotvrzených kandidátů

11. 11. 2020

Dvě nově potvrzené exoplanety rozšířily celkový počet planet objevených teleskopem TESS na celkem 69. Teleskop navíc detekoval už téměř 2 200 kandidátů, které je ještě potřeba potvrdit pozorováním z jiného zařízení.

TESS, teleskop

TESS, teleskop Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

První z nově objevených exoplanet má označení TOI 122b (Tess Object of Interest) a je 2,7x větší než Země s téměř 9x větší hmotností. Nachází se ve vzdálenosti 206 světelných let a svou hvězdu oběhne jednou za 5 dní. Obíhá malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 0,04 AU.

Druhá planeta je TOI 237b obíhající dalšího červeného trpaslíka ve vzdálenosti 124 světelných let. Tato planeta je 1,4x větší než Země a 3x masivnější. Svou hvězdu oběhne jednou za 5,44 dní ve vzdálenosti 0,03 AU.

Mise TESS

Misí vesmírného teleskopu TESS je hledání exoplanet u blízkých jasných hvězd. Využívá k tomu tzv. tranzitů, kdy bedlivě sleduje záři hvězdy a čeká na její pohasnutí. Pokud záře hvězdy fluktuuje pravidelně, mohlo by to být způsobeno přechodem planety před ní. Takové kandidátské planety jsou následně ověřovány dalšími observatořemi. Během dvouleté primární fáze, kdy teleskop prozkoumá na 85 % oblohy vědci očekávají identifikování tisícovky exoplanet.

Další zprávy z kategorie TESS

Nově objevená exoplaneta je první z kategorie středně velkých planet v těsné blízkosti hvězdy

4. 10. 2020

Astronomům se podařilo identifikovat první exoplanetu z kategorie horkých neptunů. Jedná se o druh exoplanety velikosti Neptunu ve sluneční soustavě, která obíhá svou mateřskou hvězdu velmi blízko a panují na ní tedy vysoké teploty. Doposud byly v takové blízkosti hvězd známy planety o hodně větší, nebo naopak menší.

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežít

18. 9. 2020

Mezinárodní tým astronomů objevil první netknutou planetu obíhající velmi blízko bílému trpaslíku. Jedná se o hustý zbytek jádra hvězdy podobné Slunci v jehož okolí panují pro planety nehostinné podmínky. Vědci zatím neví, jak může exoplaneta v takovém prostředí přežít, její existenci si tak zatím neumí vysvětlit.

Automatický algoritmus potvrdil existenci 50 nových exoplanet

29. 8. 2020

Vědcům se s pomocí metody Machine Learning podařilo potvrdit padesátku kandidátů na exoplanety. Nově vyvinutý algoritmus využil velkého počtu už objevených exoplanet, na kterých se naučil je rozpoznat. V datech z misí Kepler a TESS potom u padesáti možných kandidátů potvrdil existenci skutečných exoplanet.

Teleskop TESS detekoval harmonické rytmy od proměnlivých hvězd Delta Scuti

24. 5. 2020

Pozorování vesmírného teleskopu TESS umožnila vědcům identifikovat 60 hvězd kategorie Delta Scuti s harmonickými pulzy. U této kategorie proměnlivých hvězd mají vědci problém interpretovat jejich chování, jejich pulzy jsou často neuspořádané. Nový výzkum by to mohl změnit a umožnit vědcům zjistit více o těchto hvězdách.

Vesmírný teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobnou Zemi v obyvatelné zóně

10. 1. 2020

Vesmírný teleskop TESS, který se soustředí na hledání blízkých exoplanet, našel svůj první úlovek velikosti Země v obyvatelné zóně hvězdy. Exoplaneta TOI 700 d obíhá malou hvězdu v takové vzdálenosti, která by za vhodných podmínek mohla umožnit existenci kapalné vody na jejím povrchu. Samotná velikost planety a vzdálenost od hvězdy však ještě neznamenají, že je planeta obyvatelná. Podobných planet však zatím nebylo nalezeno mnoho.

Vesmírný teleskop TESS zachytil krátkodobou erupci plynů na kometě 46P/Wirtanen

15. 12. 2019

Za pomoci dat z teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) mohli astronomové pozorovat zvýšenou produkci prachu, ledu a plynů z komety 46P/Wirtanen, která se koncem roku 2018 přiblížila Slunci. Jde o nejdetailnější pozorování tohoto úkazu, který navíc doposud nebyl pozorován od začátku.

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých Jupiterů

21. 11. 2019

Mezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.