Provoz obřího teleskopu Arecibo bude ukončen

19. 11. 2020

Po dvou poruchách za posledních několik měsíců se americká National Science Foundation rozhodla uzavřít teleskop Arecibo v Portoriku. Konstrukce 57 let starého radioteleskopu je příliš nestabilní a ani jeho oprava by nezaručila bezpečný provoz. Rozhodnutí nebylo jednoduché, protože zařízení je dodnes vědci hojně využíváno.

Teleskop Arecibo

Ikonický teleskop, který vyplňuje údolí v portorických horách, se objevil také v několika filmech. Mezi nejznámější patří například Kontakt nebo bondovka Golden Eye.

Další zprávy z kategorie Teleskopy

Vesmírný teleskop Roman by mohl detekovat až 100 tisíc exoplanet

7. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

Nový vesmírný teleskop NASA Roman by mohl být podle vědců schopen detekovat až 100 tisíc exoplanet. Nové planety by měly jít v pozorováních poznat hned dvěma odlišnými metodami: tranzitní a pomocí gravitační mikročočky. V obou případech je potřeba dlouhé a detailní pozorování hvězd, a na to bude Roman dobře vybaven.

Teleskop Hubble prozkoumal detaily Řasové mlhoviny. Vznikla při explozi masivní hvězdy před 10 000 roky

5. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Hubble vyfotil detail zbytků exploze supernovy v souhvězdí Labutě. Mlhovina, která po ní zůstala, nyní na obloze zabírá plochu více než šesti Měsíců v úplňku. Teleskop Hubble se zaměřil na její část, kde se mísí nárazové vlny a materiál ze zaniklé hvězdy.

Vesmírný teleskop Hubble se přepnul do bezpečnostního módu

1. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

V neděli se vesmírný teleskop Hubble přepnul do ochranného bezpečnostního režimu. Podle operátorů mise by nemělo jít o žádný závažný problém, všechny instrumenty se zdají být funkční. Teleskop nicméně zatím zůstává mimo provoz.

Za dva roky od startu našel vesmírný teleskop TESS dva tisíce kandidátů na exoplanety, 120 z nich bylo potvrzeno

27. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru v dubnu 2018, první světlo zachytil v srpnu. Během svých dosavadních operací objevil celkem 2 241 kandidátů na exoplanety - 120 z nich zatím bylo potvrzeno jako exoplanety. Primární vědecká fáze mise by měla trvat 2 roky, poté by měla následovat prodloužená část mise, během které bude TESS hledat exoplanety u nových hvězd.

Do výroby se dostává šesté ze sedmi velkých zrcadel Obřího Magellanova teleskopu

9. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

V zrcadlové laboratoři University of Arizona se do výroby dostává šesté zrcadlo ze sedmi plánovaných pro Giant Magellan Telescope (GMT). Toto zařízení, které bude postaveno v čilské poušti Atacama, bude vybaveno 7 největšími zrcadly na světě s průměrem 8,4 metrů. Jeho spuštění se plánuje ve druhé polovině 20. let a bude vytvářet snímky v optickém spektru s až 4x větším detailem než dokáže plánovaný vesmírný teleskop Jamese Webba.

Plánovaný vesmírný teleskop Roman bude mít o 20 % vylepšené schopnosti

5. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA vylepšila parametry vyvíjeného teleskopu RST (Roman Space Telescope), aby rozšířila jeho možnosti. Teleskop bude vybavený blízkým infračerveným filtrem, který rozšíří světelné spektrum, které bude moci teleskop pojmout, o celých 20 %. Teleskop Roman bude zkoumat vesmír ve viditelném a infračerveném světle.

Teleskop SPHEREx vynese na oběžnou dráhu raketa Falcon 9

6. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA oznámila výběr rakety, která vynese na oběžnou dráhu vesmírný teleskop SPHEREx. Zařízení do vesmíru dopraví raketa Falcon 9 společnosti SpaceX. Start mise je plánován mezi červnem 2024 a dubnem 2025.