Nevídaný detail sluneční skvrny z největšího solárního teleskopu na Zemi

Vědci zveřejnili první fotografii ze Solárního teleskopu Daniela Inouyeho (Daniel K. Inouye Solar Telescope) - největší observatoře tohoto druhu na Zemi. I když se na teleskopu ještě finišují některé instalační práce, nová fotografie ukazuje potenciální sílu nového zařízení. Teleskop je vybaven čtyřmetrovým primárním zrcadlem, které umožní astronomům detailní pozorování naší hvězdy v jejím nadcházejícím cyklu.

Sluneční skvrna

První snímek z teleskopu pochází z ledna 2020 a je na něm detail sluneční skvrny. Byl publikován ve studii doktora Thomase Rimmeleho a jeho vědeckého týmu. Předmětem studie je optika, mechanické systémy a vědecké cíle teleskopu. Snímek se sluneční skvrnou dosahuje 2,5x většího rozlišení, než bylo dodnes možné.

Teleskopy

Nástupce Hubblova teleskopu JWST je připravován pro svůj podzimní let do vesmíru

Aktuální datum odletu teleskopu JWST do vesmíru je plánováno na polovinu listopadu tohoto roku. Teleskop i raketa Ariane 5 koncem června úspěšně prošly posledními testy a kontrolami. Vše je tedy připraveno pro plánovaný start, po kterém se největší vesmírný teleskop vydá přímo do Lagrangeova bodu L2.

Teleskop Hubble je po měsíci znovu v provozu, se záložním počítačem

Stárnoucí vesmírný teleskop Hubble má poslední dobou stále častěji potíže. Naposledy šlo o jeho palubní počítač, který přestal 13. června pracovat. NASA se potom měsíc pokoušela přijít na příčinu tohoto problému, který se nakonec podařilo vyřešit 17. července. Už letos by měl na oběhnout dráhu vyletět jeho nástupce Vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST).

Nový rádiový přijímač dokáže zaznamenat více frekvencí při pozorování vesmíru

Vědcům z Osaka Prefecture University a National Astronomical Observatory of Japan se podařilo vyvinout nový přijímač rádiových signálů pro astronomii. Nové zařízení dokáže zachytávat výrazně širší spektrum frekvencí než dosavadní přístroje. To by mělo astronomům umožnit zkoumat vesmír a jeho evoluci v novém světle. Nové zařízení už bylo otestováno na japonské Nobeyama Radio Observatory.

V datech z teleskopu Kepler byly objeveny 4 nové bludné planety

Ve studii vedené Ianem McDonaldem vědci použili data získaná v roce 2016 vesmírným teleskopem Kepler při jeho misi K2. V tomto období pozoroval teleskop hvězdy v blízkosti středu naší galaxie a hledal tzv. gravitační mikročočky. Právě ty totiž odhalí deformaci světla těchto hvězd způsobenou objekty v popředí. Z 27 detekovaných deformací jsou 4 nově objevené a odpovídají volně se pohybujícím planetám o hmotnosti Země.

Signatářské státy se dohodly: začne výstavba největšího radioteleskopu na světě

Na setkání 29. června se 14 států dohodlo na začátku výstavby obřího rádiového teleskopu Square Kilometre Array (SKA). Ve skutečnosti nepůjde o jeden teleskop ale skupinu vzájemně propojených zařízení, která budou mít dohromady sběrnou plochu o rozloze jednoho čtverečního kilometru. Teleskop bude na jižní polokouli a jeho hlavní součásti se budou nacházet v Jihoafrické republice a Austrálii.

Mise vesmírného teleskopu WISE bude prodloužena o další dva roky

Infračervený vesmírný teleskop WISE vyletěl do vesmíru už v roce 2009. Jeho primární misí tehdy bylo mapování hvězdné oblohy, které skončilo v roce 2011, kdy teleskopu došla chladící směs nutná pro detekci chladných objektů. Zařízení bylo potom dva roky v hibernaci. Po ní začala mise NEOWISE, jejímž úkolem je hledat planetky v blízkosti Země. Vzkříšený teleskop má pořád velký vědecký přínos, NASA se tedy rozhodla jeho misi prodloužit nejméně do června 2023.

Opakující se FRB signály by mohly vznikat jiným způsobem než ty jednorázové

FRB signály (Fast Radio Bursts) jsou velmi energetické a krátké záblesky v rádiovém spektru. Poprvé pozorovány byly teprve nedávno a vědci dodnes neví, co by je mohlo způsobovat. Nový katalog signálů z kanadského teleskopu CHIME nyní přináší nový dílek do skládačky: mezi opakujícími se signály a těmi, které byly pozorovány jen jednou, jsou podstatné rozdíly. Mohlo by to znamenat, že vznikají rozdílnou cestou.