Astronomové pomocí machine learning zdvojnásobili počet známých gravitačních čoček

V dříve posbíraných datech, která jsou součástí programu DESI Legacy Imaging Surveys, našli vědci 1 200 nových gravitačních čoček. Počet těchto úkazú deformujících prostřednictvím gravitace světlo se tak zvýšil na dvojnásobek. Ke svému výzkumu vědci využili metody machine learning, která automaticky detekuje různé objekty ve vědeckých datech.

Gravitační čočka, obrazy vzdáleného kvazaru

Gravitační čočka

Gravitační čočka je jev, při kterém je světlo vzdáleného objektu deformováno masivním objektem v popředí. Objekt v popředí, většinou masivní hvězda nebo celá galaxie, tak vlastně působí podobně jako čočka v dalekohledu. Díky tomuto efektu lze získat zajímavé informace o vzdálených objektech ve vesmíru.

Mikro čočka

Gravitační mikro čočka je podobná metoda, pomocí které je ve stejné situaci zkoumán objekt v popředí.

Díky gravitačním čočkám mohou astronomové zkoumat vzdálené objekty, které by jinak nebyly pozorovatelné. Díky těmto novým přírodním dalekohledům se tak otvírají okna do hlubokého vesmíru, která mohou pomoci odhalit jeho vývoj v minulosti nebo například rychlost s jakou se rozpíná.

Další zprávy z kategorie Gravitační čočka

Observatoř ALMA objevila pomocí gravitační čočky mladou rotující galaxii v dávném vesmíru

26. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

Pozorování mladých galaxií v dávném vesmíru není snadné, jejich slabé světlo je často pod rozlišovací schopností dnešních teleskopů. Astronomové si nicméně mohou vypomoci přírodním úkazem známým jako gravitační čočka, kdy je světlo ze vzdáleného objektu zesíleno gravitací jiného tělesa. Mohli tak prozkoumat vzdálenou mladou galaxii RXCJ0600-z6, u které dokonce rozpoznali její vnitřní strukturu.

Nově objevená bludná planeta je jedna z pěti známých, které mají srovnatelnou hmotnost se Zemí

7. 10. 2020

Astronomům z vědeckých týmů OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) a KMTN (Korean Microlensing Telescope Network) se podařilo najít novou planetu, která neobíhá žádnou hvězdu. Planeta s označením OGLE-2016-BLG-1928 byla objevena metodou gravitační mikročočky a má hmotnost podobnou naší planetě.

Sirotčích planet bez hvězdy by mohlo být v naší galaxii více než hvězd

24. 8. 2020

Podle nové studie by mohlo být ve vesmíru větší množství sirotčích planet než hvězd. Světlo do této problematiky by mohl vnést plánovaný Nancy Grace Roman Space Telescope, který by měl být schopný tyto objekty pozorovat. Studii publikoval tým vedený Samsonem A. Johnsonem v magazínu Astronomical Journal.

Astronomové pozorují nejvzdálenější galaxii podobnou Mléčné dráze

19. 8. 2020

Astronomové pomocí radioteleskopu ALMA pozorovali extrémně vzdálenou galaxii SPT0418-47, která se překvapivě podobá Mléčné dráze. Galaxie je tak daleko, že světlo od ní k nám letělo přes 12 miliard let, existovala tedy v době, kdy měl vesmír stáří jen asi 1,5 miliard let. V tomto období vědci předpokládali existenci galaxií spíše s chaotickou strukturou, zřetelné vnitřní uspořádání této vzdálené galaxie tedy znamená velké překvapení.

Astronomové pozorovali nejvzdálenější prachovou galaxii, která intenzivně tvoří nové hvězdy

13. 12. 2019

Astronomové pomocí observatoře ALMA pozorovali světlo z masivní galaxie, které vzniklo pouhých 970 milionů let po velkém třesku. Tato galaxie s označením MAMBO-9 je nejvzdálenější prachová galaxie tvořící nové hvězdy, která byla kdy pozorována přímo, bez pomoci gravitační čočky.

Pozorování z celého světa potvrdila existenci exoplanety pomocí vzácného jevu gravitační mikro čočky

4. 11. 2019

V roce 2017 objevil amatérský astronom Tadashi Kojima z Japonska na noční obloze nezvyklý objekt. Následná pozorování potvrdila, že jde o mikro čočku, vzácný jev způsobený gravitací masivního objektu. V tomto konkrétním případě světlo od hvězdy vzdálené asi 2 600 světelných let proletělo na cestě k Zemi kolem hvězdy vzdálené asi 1 600 světelných let. Tento průlet světlo pozměnil natolik, že je možné objekt v blízkosti charakterizovat, a to se nyní podařilo pomocí výkonných teleskopů po celém světě. A kromě hvězdy zde vědci našli také planetu.

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxii

13. 11. 2018

Sirotčí planety (rogue nebo orphan planets) neobíhají žádnou hvězdu, putují mezihvězdným prostorem osamoceně a jejich existence byla potvrzena teprve nedávno. Vzhledem k tomu, že nejsou v blízkosti žádné hvězdy jejíž světlo by odrážely, nebo blokovaly, jejich hledání je oproti běžným exoplanetám trochu komplikovanější. Dvě nově objevené planety byly nalezeny pomocí gravitační mikročočky, kdy gravitace těchto planet zakřivila světlo přicházející od vzdálenějších hvězd.