Analýza hvězdného vlákna Theia 456 ukázala, že jeho hvězdy vznikly ve stejnou dobu

V naší galaxii Mléčné dráze se nachází miliardy hvězd. Ty mohou být relativně samostatné, nebo mohou být součástí jiného celku - hvězdokup. Nedávno vědci objevili další možnou hvězdnou strukturu v galaxii - hvězdná vlákna, která dostala označení Theia a doposud jich bylo identifikováno přes 8 tisíc. Podle nového výzkumu mají všechny hvězdy jednoho z těchto vláken stejné stáří.

Hvězdná vlákna

U hvězdokup je běžné, že jejich hvězdy vznikly ve stejnou dobu, ze stejného materiálu. Hvězdná vlákna byla poprvé pozorována teprve nedávno mezi ostatními hvězdami naší galaxie. Velkým pomocníkem je pro ně evropská mise Gaia, která do detailu mapuje pozici a pohyb hvězd v Mléčné dráze.

Theia 456 je takové hvězdné vlákno. Obsahuje 468 známých hvězd, které se táhnou přes 500 světelných let. Všechny tyto hvězdy putují galaxií stejným směrem a podle nových pozorování mají i podobné složení. To vede vědce k závěru, že tyto hvězdy pravděpodobně vznikly ve stejnou dobu, na stejném místě a ze stejného materiálu.

Vědci nejprve zjistili, že tyto hvězdy mají stejný podíl těžkých prvků. Další data z vesmírného teleskopu TESS a Zwicky Transient Facility ukázala, že také podobně rychle rotují kolem svojí osy. Podle jejich výzkumu je stáří těchto hvězd kolem 100 milionů let.

Podle Jeffa Andrewse, který tento výzkum prezentoval na 237. setkání American Astronomical Society je tedy pravděpodobné, že hvězdné vlákno Theia 456 vzniklo původně jako běžná hvězdokupa. Nějaký vnější gravitační vliv ji ale deformoval a vytvořil dnes pozorované hvězdné vlákno.

Astronomové objevili hnědého trpaslíka u hvězdy HD 47127

13. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy HD 47127 ve vzdálenosti 87 světelných let byl objevili astronomové vedení Brendanem P. Bowlerem subhvězdný objekt. Jedná se pravděpodobně o hnědého trpaslíka, tedy těleso na pomezí masivní planety a drobné hvězdy. Data z teleskopů Keck a McDonald Observatory naznačují, že by dokonce mohlo jít o pár hnědých trpaslíků.

Masivní hvězdy se rodí odlišným způsobem než ty menší - v chaotickém prostředí prachu a plynů

12. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

Tým astronomů vedený Ciriacem Goddim zjistil, že hvězdy s hmotností převyšující dvacetinásobek hmotnosti Slunce zřejmě vznikají odlišným způsobem od hvězd méně hmotných. Zatímco menší rodící se hvězdy bývají obklopeny uspořádaným diskem prachu, ze kterého se formují, masivní hvězdy vznikají chaotičtěji.

K dlouhodobým cyklům zářivosti červených obrů by mohly vést menší objekty na jejich oběžné dráze

11. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

Astronomové vedení Igorem Soszyńskim z University of Warsaw prozkoumali 700 červených obrů, aby zjistili, co způsobuje jejich pravidelné poklesy v zářivosti. Jejich výzkum ukazuje, že by mohlo jít o sekundární objekty v systému, které svou gravitací akumulují hmotu z hvězdy v poslední fázi existence v hlavní posloupnosti.

V nově identifikovaném regionu Mléčné dráhy se nachází velké množství vzácných zářivých hvězd

10. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo objevit zcela nový region v Mléčné dráze - oblast překypující vzácnými zářivými modrými hvězdami, která vychází z Ramene Orionu, ve kterém se nachází i Slunce. V tomto místě se podle studie publikované v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society nachází početná skupina masivních OB hvězd. Do této kategorie patří jedny z nejmasivnějších hvězd, které mají vysoké teploty i zářivost.

U blízké černé díry Cygnus X-1 byla detekovaná nezvyklá oscilace v rentgenovém záření

7. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

Pomocí čínského vesmírného teleskopu Insight-HXMT se astronomům podařilo detekovat nízkofrekvenční kvaziperiodickou oscilaci u Cygnus X-1 - rentgenové dvojhvězdy (X-ray binary), která se skládá z masivní hvězdy a černé díry. Pozorovaná částečná periodicita v rentgenovém záření by mohla být podle nové studie způsobena nepravidelnostmi v akrečním disku kolem černé díry.

Největší počet molekul rozpoznaných v atmosféře exoplanety. Naznačují, že svou hvězdu dříve obíhala ve větší vzdálenosti

4. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře plynného obra obíhajícího hvězdu HD 209458 se podařilo najít molekuly 6 různých chemických sloučenin. Je to zatím největší počet látek rozpoznaných při jediném pozorování. Mezi identifikované sloučeniny patří mimo jiné voda, oxid uhelnatý a metan.

Náhrdelníková mlhovina je výsledkem interakce dvou hvězd, které se k sobě příliš přiblížily

2. 5. 2021 (novější než zobrazený článek)

Necklace Nebula (mlhovina Náhrdelník, PN G054.203.4) se nachází asi 15 tisíc světelných let daleko a je výsledkem interakce dvou hvězd. Snímek z teleskopu Hubble ukazuje oblaka materiálu, která interakce hvězd vyvrhla do jejich okolí a vytvořila tuto nádhernou podívanou. Mlhovina má napříč asi 2 světelné roky.