Ve vzdálenosti 35 světelných let se nachází exoplaneta s nejdelším rokem, zároveň jedna z nejchladnějších

Ve vzdálenosti 35 světelných let se astronomům podařilo přímo vyfotografovat exoplanetu. Jedná se o nejbližší přímo pozorovanou exoplanetu a zároveň jednu z nejchladnějších dodnes objevených. Objekt, který dostal označení COCONUTS-2b má podle nové studie přes 6 hmotností planety Jupiter a svou hvězdu obíhá tak daleko, že jeden oběh kolem hvězdy zabere 400 milionů let.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler.

Exoplaneta byla pozorována v rámci programu COol Companions ON Ultrawide orbiTS (COCONUTS), který zkoumá chladné objekty v relativně velké vzdálenosti od hvězd. Teplota na planetě COCONUTS-2b podle vědců dosahuje jen asi 160 °C. Ačkoli se teplota může zdát vysoká, jedná se o druhou nejchladnější objevenou exoplanetu.

Planeta byla poprvé detekována už v roce 2011. Tehdy se nicméně myslelo, že se jedná volně se pohybující objekt. Nový výzkum potvrdil, že se skutečně jedná o planetu gravitačně vázanou s hvězdou L 34-26 (COCONUTS-2A).

Hvězdný systém obsahuje kromě červeného trpaslíka L 34-26, ještě menšího hnědého trpaslíka WISE 0751-7634. Planeta COCONUTS-2b obíhá červeného trpaslíka.