Exoplanety < LIVING fUTURE

Nejrychlejší Jupiter: nově objevená exoplaneta TOI-2109b oběhne svou hvězdu za pouhých 16 hodin

Ve vzdálenosti 860 světelných let se astronomům podařilo objevit novou exoplanetu. TOI-2109b se nicméně mezi ty potenciálně obyvatelné rozhodně nezařadí - nachází se totiž velmi blízko svojí hvězdě. Je dokonce tak blízko, že má nejkratší rok, ze všech dosud objevených horkých Jupiterů. Zároveň jde o druhou nejteplejší známou planetu.

MiseStartStatus
missions icon TESS 18. 4. 2018 Probíhá
Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na obrázku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od něj ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Horké Jupitery

Exoplaneta TOI-2109b patří mezi horké Jupitery - třídu plynných exoplanet, které se podobají Jupiteru, ale jejich rok trvá méně než 10 dní. Astronomové do dneška identifikovali přes 400 horkých Jupiterů. Díky jejich blízkosti panují na těchto exoplanetách teploty v tisících stupních. Ty, kde panují teploty přes 2 200 K, se potom řadí mezi ultra-horké Jupitery.

Exoplaneta TOI-2109b

Nově objevená exoplaneta má podle nové studie o 35 % větší poloměr než Jupiter a je pětkrát těžší. Na její přivrácené straně panují teploty kolem 3 600 K, což z ní činí druhou nejteplejší známou exoplanetu. Objevena byla prostřednictvím vesmírného teleskopu TESS, který sleduje přechody vzdálených exoplanet před jejich hvězdami.