Neutronové hvězdy < LIVING fUTURE

13 nově objevených pulzarů činí z hvězdokupy NGC 1851 jednu z nejbohatších na tento druh neutronových hvězd

Za pomoci afrického teleskopu MeerKAT se astronomům vedeným Alessandrem Ridolfim podařilo identifikovat 13 nových pulzarů v kulové hvězdokupě NGC 1851. Jedná se o rychle rotující neutronové hvězdy, jejichž světlo při pozorování ze Země pravidelně bliká. 12 z nově objevených objektů jsou tzv. milisekundové pulzary, které se kolem svojí osy otočí rychleji než za 30 milisekund.

Neutronové hvězdy

Neutronové hvězdy jsou malé hvězdné objekty dosahující průměru do zhruba 20 kilometrů, které však mají vysokou hmotnost a tedy i hustotu. Vznikají v supernovách na konci života hvězd hlavní posloupnosti, jejichž hmotnost se pohybuje mezi 10 a 30 Slunci (z menších objektů vznikají bílí trpaslíci a z větších černé díry). Hmotnost neutronové hvězdy se pohybuje mezi 1,4 - 2,1 hmotnostmi Slunce. Nejrychleji rotující neutronová hvězda PSR J1748-2446ad se kolem svojí osy otočí více než 700x za sekundu.

Typy neutronových hvězd

Pulzar Rotující neutronové hvězdy, které naším směrem vysílají proudy radiace vycházející z jejich pólů, se jeví jako pulzující hvězdy. Pulzary mají pravidelnou a specifickou periodu rotace a mohou být využívány k orientaci sond ve vesmíru. Rentgenový pulzar Některé neutronové hvězdy vydávají rentgenové záření. Jedná se zpravidla o binární systémy, kde neutronová svou gravitací vysává materiál ze svého souseda. Tento materiál vytváří akreční disk kolem neutronové hvězdy. Čím blíž, tím rychleji rotuje a více se zahřívá, a to až do extrémních teplot, kdy dochází k emisi rentgenového záření. Milisekundový pulzar Neutronové hvězdy, které se kolem svojí osy otočí za kratší dobu, než je 10 milisekund jsou označovány jako milisekundové. Vědci předpokládají, že se jedná o hodně staré neutronové hvězdy, které se v průběhu svojí existence zrychlily svou rotaci. Pravděpodobnou příčinou zrychlení je pohlcování rychle rotujícího materiálu z disku kolem hvězdy. Pavoučí pulzary Binární systémy, kde je sekundární hvězda částečně degenerovaná, jsou označovány jako pavoučí (spider pulsars). Pokud je sekundární hvězda menší než 0,1 slunečních hmotností, je primární neutronová hvězda označena jako černá vdova. Magnetar Magnetar je neutronová hvězda s extrémně silným magnetickým polem, které dosahuje až k 1011 tesla. I tyto hvězdy rotují vysokou rychlostí.
Hvězdokupa NGC 1851 se nachází v Mléčné dráze, asi 39 tisíc světelných let od Země. Nalezené neutronové hvězdy se všechny nacházejí v blízkosti jejího jádra. Nový objev řadí tuto hvězdokupu NGC 1851 mezi ty nejbohatší na pulzary, bylo jich už identifikováno celkem 14.