do not follow here
Exoplanety < LIVING fUTURE

U blízké dvojhvězdy EQ Pegasi byla objevena nová exoplaneta

U binární hvězdy EQ Pegasi (GJ 896) vzdálené jen asi 20 světelných let byla objevena nová exoplaneta o dvojnásobku hmotnosti Jupitera. Astronomům vedeným Salvadorem Curielem se zároveň podařilo poprvé do detailu prozkoumat oběžné dráhy obou hvězd a exoplanety ve třech dimenzích. Jejich výzkum vnáší nové světlo do našeho poznání evoluce planet v binárních systémech, které jsou v naší galaxii poměrně časté.

Na rozdíl od drtivé většiny ostatních exoplanet byla exoplaneta EQ Pegasi Ab objevena metodou astrometrie. Při ní astronomové sledují pozici hvězdy a hledají její drobný pohyb, způsobený gravitací exoplanety. Systém EQ Pegasi je aktuálně 37. nejbližší hvězdný systém s alespoň jednou exoplanetou. Ke svému pozorování astronomové využili observatoře VLBA (Very Long Baseline Array).

Hvězda EQ Pegasi (GJ 896, Gliese 896) je tvořena dvěma složkami, které mají 44 a 17 % hmotnosti Slunce. U větší z nich se nachází exoplaneta EQ Pegasi Ab (GJ 896 Ab, Gliese 896 Ab), která má hmotnost kolem dvou Jupiterů. Svou hvězdu obíhá ve vzdálenosti 0,64 AU s periodou 284 dní.