do not follow here
FRB záblesky < LIVING fUTURE

U loni objeveného FRB signálu bylo zaznamenáno téměř 2 tisíce záblesků

Astronomové vedení H. Xuem reportují detekci úctyhodných 1 863 záblesků ze zdroje FRB 20201124A. Zaznamenali je pomocí teleskopu FAST v loňském roce v období 54 dní. Jedná se o největší soubor FRB dat s polarizací do dnešního dne. Nepravidelnost těchto dat ukazuje na nečekané prostředí, ve kterém signály vznikají - zřejmě se jedná o magnetar v binárním systému s další hvězdou.

Fast radio bursts (FRB)

Rychlé rádiové záblesky (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou signály z hlubokého vesmíru se zatím neznámým původem. Trvají pouhé milisekundy, mají komplexní strukturu a i když vědci doposud neví, jak vznikají, je zjevné, že pocházejí z velmi energetických událostí, nebo objektů. Do začátku roku 2020 bylo lokalizováno pouze 10 těchto signálů a všechny se nacházely mimo naši galaxii. Od té doby bylo nicméně objeveno několik signálů přicházejících také z Mléčné dráhy.

První FRB byl objeven teprve v roce 2007 (v archivních datech z roku 2001) a od té doby jich (do začátku roku 2020) bylo zaznamenáno už kolem 150. Odhaduje se ale, že napříč celou oblohou by mohlo docházet až k desetitisícům podobných událostí denně. Některé signály se objevily pouze jednou, jiné se v čase opakují.

Mezi nejpravděpodobnější vysvětlení původu těchto signálů vědci původně řadili neutronové hvězdy se silným magnetickým polem - magnetary. Pravidelně se opakující signál FRB 180916 však naznačuje, že by mohlo jít o binární těleso. Zkoumají však i další možnosti, například kolize černých děr nebo neutronových hvězd, kolaps neutronových hvězd, kosmická vlákna, nebo by mohlo jít o první detekovaný projev kvantové gravitace.
Magnetary jsou zatím jedním z nejpřijímanějších vysvětlení původu FRB záblesků. Místo, odkud pochází signál FRB 20201124A je nicméně něčím narušováno, protože takový signál by od izolovaného tělesa neměl pocházet. Pravděpodobně tedy půjde o další objekt v systému, který vytváří proměnlivé, dynamicky se vyvíjející vysoce magnetizované prostředí.