do not follow here
Galaxie < LIVING fUTURE

Astronomové objevili izolovanou galaxii s temnou hmotou

Pomocí čínského teleskopu FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope) astronomové objevili novou galaxii, které dali označení FAST J0139+4328. Má relativně malou hmotnost a převažuje v ní temná hmota. Není proto vidět v běžném světelném spektru a objevila se až v pozorováních velmi citlivým radioteleskopem FAST.

Temná hmota

Temná hmota je koncept, který vysvětluje příliš rychlou rotaci galaxií. Temnou hmotu není možné pozorovat pomocí elektromagnetického záření ale pouze podle jejího gravitačního vlivu na své okolí. Podle vědců tvoří temná hmota 23 % hmoty ve vesmíru, temná energie, zodpovědná za příliš rychlé rozpínání vesmíru tvoří 73 % a zbylá 4 % patří běžné baryonové hmotě, kterou lze pozorovat běžnými teleskopy.

Existence temné hmoty byla poprvé uvažována ve 30. letech minulého století, když astronomové Oort a Zwicky zjistili, že galaxie rotují příliš rychle na to, kolik hmoty v nich vidí. Kromě běžné hmoty má zvyšovat jejich celkovou gravitaci ještě hmota temná, nepozorovatelná prostřednictvím elektromagnetického záření.

Galaxie FAST J0139+4328 je menší než Mléčná dráha a patří mezi tzv. trpasličí galaxie. Nachází se 94 milionů světelných let daleko, což je ve vesmírném měřítku považováno za blízkou galaxii.