Povrch saturnova měsíce Titan je konstantně přetvářen, jeho nitro je však zřejmě chladné

Podle nové studie věnující se Titanu, která byla vydaná vědci z NASA v dubnovém čísle magazínu Ikarus, není nitro měsíce dostatečně aktivní na to, aby způsobilo vznik ledových sopek. Myšlenka na kryovulkanismus byla mezi některými vědci rozšířena mimo jiné díky datům získaným sondou Cassini koncem roku 2010, kdy proletěla blízko kolem povrchu měsíce a pořídila snímky oblasti pojmenované Sotra Facula a objevila útvar, který připomíná jícen sopky.

Sotra Facula, Titan

Sotra Facula, Titan region na povrchu největšího měsíce planety Saturn, kde se vyskytují útvary připomínající sopky. Podle některých vědců by mohlo jít o ledové sopky způsobené geologickou aktivitou v nitru měsíce.

Když v roce 2005 dorazila vesmírná sonda Cassini k Saturnu, oddělila se od ní evropská sonda Huygens, která se vydala zkoumat povrch největšího měsíce planety, Titan. Jediný měsíc sluneční soustavy s hustou atmosférou do té doby skrýval svůj povrch před očima lidí i jejich přístrojů, teprve v roce 2005 se tedy vědci dozvěděli o deštích, řekách a obrovských jezerech, které se pod hustou atmosférou skrývají. Zcela nový svět vzdáleně připomíná náš vlastní domov, až na fakt, že tekutina, která plní zdejší jezera není voda, ale metan, který se na Zemi vyskytuje jako přírodní plyn.

Touha vědců po studiu Titanu ještě narostla, když spatřili povrch měsíce. Při studiu snímků pořízených sondou Cassini při průletech kolem měsíce objevili astronomové útvary, které připomínají jícen sopky a otázka, zda je jádro měsíce geologicky aktivní, na sebe nenechala dlouho čekat. Pokud by geologická aktivita zprostředkovávala vnitřní zdroj energie, mohl by na Titanu existovat kryovulkanismus. Jako nejpravděpodobnější místo výskytu sopky se jeví oblast pojmenovaná Sotra Facula.

"I když by to bylo fantastické, kdybychom našli ledové vulkány nebo proudy lávy", říká Jeff Moore, vědec NASA a spoluautor studie zaměřené na geologickou aktivitu Titanu, "nicméně neexistují pro to žádné přesvědčivé důkazy." Studium povrchu a nitra měsíce nasvědčuje, že všechny charakteristiky povrchu Titanu jsou utvářené vnějšími faktory jako je vítr, déšť a tekoucí metan a etan.