Dnes je den, kdy se měla k Zemi přiblížit kometa Elenin, co můžeme čekat od jejího průletu?

Dnes se měla k Zemi přiblížit kometa Elenin (označovaná také jako C/2010 X1). Její oběžná dráha ji ale napřed zavedla ke Slunci, kolem kterého proletěla nejblíže 10. září. Po průletu kolem hvězdy ve vzdálenosti asi 0,5 AU (polovina vzdálenosti Země od Slunce) ale kometa Elenin pohasla. Podle astronomů kometa nevydržela průlet kolem Slunce a prostě se rozpadla. Její zbytky pokračují po stejné dráze a astronomové s velkými a silnými teleskopy pozorují temné zbytky komety jak prolétají kolem Země v 80násobku vzdálenosti Měsíce od naší planety.

Elenin (kometa)

Elenin (kometa) Oběžná dráha komety Elenin ji v říjnu zavede velmi blízko k Zemi. Ačkoliv proletí ve větší vzdálenosti, než ve které obíhá Zemi Měsíc, měla by být na noční obloze vidět i bez dalekohledu.

Slibovaná podívaná pro pozorování pouhým okem se tedy konat nebude. Zbytky komety jsou příliš tmavé a malé na to, aby odrážely nějaké světlo od Slunce. Ani ocas, který bývá tvořen plyny unikajícími z jádra komety, zřejmě vůbec neexistuje. Místo toho se kometa proměnila v oblak prachu a drobného materiálu, který možná ve svém středu obsahuje několik větších zbytků jejího jádra.

Za rozpadem komety zřejmě stojí gravitační vliv Slunce a vysoké teploty doprovázené silnými slunečními větry při jejím průletu kolem naší hvězdy. Těsně před největším přiblížením také kometa proletěla výronem koronální hmoty (CME), která byla vyvržena ze Slunce, astronomové ale upozorňují na neprokázaný vliv CME na tak malé těleso jako je kometa.

Kometa Elenin byla objevena v prosinci 2010 a byla pojmenována po svém objeviteli, ruském astronomovi Leonidu Eleninovi. Její zbytky se ke Slunci zřejmě nevrátí ještě několik tisíc let.

Elenin (kometa)

Elenin pokračuje po své dráze k Zemi, kometa ale výrazně pohasla

Vesmírná solární observatoř STEREO Ahead zachytila 3. října kometu Elenin na její cestě od Slunce k Zemi, kolem které proletí v 84násobku vzdálenosti Země od Měsíce. Vesmírná sonda STEREO Ahead, je jedna ze dvou sesterských družic pozorujících Slunce, obíhá Slunce před Zemí a má zrovna kometu ve svém zorném poli.

Kometa Elenin proletěla kolem Slunce a míří k Zemi, její jádro se možná začalo rozkládat

Kometa Elenin dosáhla na své oběžné dráze zlomového místa, proletěla kolem Slunce a nyní se od něj zase vzdaluje. 10. září dosáhla Elenin perihelia (nejkratší vzdálenost od Slunce) ve vzdálenosti 0,482 AU od naší hvězdy, to znamená zhruba v polovině vzdálenosti Země od Slunce (1 AU). V následujících týdnech se bude Elenin přibližovat Zemi, které se nejvíce přiblíží (perigeum) 16. října, to bude od Země ve vzdálenosti 0,23 AU.

Přílet komety Elenin vzbuzuje rozruch stejně jako přinášely jiné komety v historii lidské civilizace

Průlety komet jsou odnepaměti výjimečnými událostmi po celé planetě. V minulosti jim byly často přisuzovány různé významy, od ohlášení příchodu spasitele až po rozmanité konspirační teorie. Kometa Elenin, která se Zemi nejvíce přiblíží v říjnu letošního roku, v tomto není žádnou výjimkou. Od jejího objevení v prosinci 2010 se vyrojilo nepřeberné množství teorií, podle kterých je průlet komety Elenin kolem Země něco víc než jen nevinné přiblížení dvou objektů sluneční soustavy. V následujícím článku představíme ty nejzajímavější z nich.

Kometa Elenin se přiblížila Slunci, kdy ji bude možné pozorovat na noční obloze?

Perihelia (největšího přiblížení ke Slunci) dosáhne Elenin 11. září, tehdy by měla mít kometa i nejdelší ocas (koma). Z pohledu ze Země bude ale nejlépe pozorovatelná až v polovině října, perigea (největšího přiblížení Zemi) dosáhne totiž 16. října. Podle organizace Minor Planet Center (MPC), která pod dohledem Mezinárodní astronomické unie (IAU) sleduje tělesa sluneční soustavy, by mohla být kometa Elenin v říjnu dobře viditelná pouhým okem, záleží však na složení jejího ocasu.

V srpnu se ke Slunci přiblíží kometa Elenin

Kometa byla objevena teprve v prosinci minulého roku s pomocí robotické observatoře International Scientific Optical Network v Novém Mexiku ruským astronomem Leonidem Eleninem. Těleso dostalo astronomické označení C/2010 X1, ale je známější pod jménem, které má po svém objeviteli. Kometa Elenin oběhne Slunce po své eliptické orbitě jednou za 12 let a letos na podzim bude ze Země dobře pozorovatelná i za použití běžného dalekohledu. Za dobrých pozorovacích podmínek by měla být viditelná i pouhým okem.