Astronomové objevili ve vesmíru mikroskopické uhlíkové koule v pevném skupenství

Svým tvarem připomínají buckminsterfullerene fotbalový míč a skládají se z až 60 atomů uhlíků. Astronomové je objevili s pomocí Spitzerova vesmírného teleskopu u hvězdy XX Ophiuchi vzdálené asi 6,5 tisíce světelných let od Slunce. Jejich zvláštní struktura jim dává dobré předpoklady pro využití v elektronice a chemii, jsou využívány v supravodivých materiálech.

Vesmírný teleskop Spitzer

Vesmírný teleskop Spitzer Spitzer byl infračervený vesmírný teleskop vyslaný do vesmíru v roce 2003 NASA. Jeho misí bylo primárně studium exoplanet a hlubokého vesmíru v infračerveném spektru. Teleskop ukončil svou misi v lednu 2020.

Definitivní potvrzení nálezu těchto molekul ve vesmíru přišlo už v roce 2010 a opět u něj stál vesmírný teleskop Spitzer. V dosavadních případech se ale vždy jednalo o buckminsterfullerene ve formě plynu, tentokrát ale vědci poprvé objevili molekuly v pevném skupenství.

Na Zemi se buckminsterfullerene vyskytují v různých formách, vzniká například při hoření svíčky, nebo se vyskytuje v některých minerálech (fulgurite, shungite)