NASA hledá návrhy na vědecké přístroje, které by dokázaly zkoumat oceán pod povrchem Europy

NASA připravuje podklady pro misi k Europě, měsíci planety Jupiter. Přípravy jsou na samotném počátku a ještě ani není zřejmé, zda bude sonda kolem Europy kroužit, prolétat, nebo na ní dokonce přistane. NASA zveřejnila žádost na zaslání návrhů vědeckých instrumentů, které by byly na palubě robotické sondy jejímž úkolem bude Europu zkoumat. Mise k Europě je snem všech astrobiologů, pod povrchem tohoto ledového měsíce se totiž ukrývá globální oceán a nikdo neví co v sobě ukrývá.

Europa

Europa Snímek ledového měsíce Europa pořízený vesmírnou sondou Galileo, která obíhala planetu Jupiter mezi roky 1995 - 2003.

Žádná mise však ještě není na pořadu dne, nemá žádné jméno, ani časový horizont, kdy by kolem Jupitera mohla kroužit nová sonda. Je však zřejmé, že mise k Europě je jednou z priorit vesmírného výzkumu NASA. Bylo tak řečeno už v loňském dokumentu Decadal Survey, který byl připraven pro National Research Council.

Navržené vědecké přístroje by podle NASA měly adresovat jednu nebo více z níže uvedených oblastí výzkumu:
  • podpovrchový oceán a jeho vztah k jádru Europy
  • ledová slupka, její složení a interakce s oceánem pod ní
  • povrchové útvary, jejich vznik a složení
  • okolí Europy a vztah měsíce k magnetosféře planety
Výzkum Europy
V minulosti byla Europa sledována několika misemi, žádná z nich však nebyla na tento měsíc výhradně zaměřena. Evropská, americká, japonská a ruská vesmírná agentura nejprve plánovaly společnou misi (Europa Jupiter System Mission), která by zkoumala Europu a další měsíce Jupitera prostřednictvím hned několika sond, tento plán však po roce 2010 ztroskotal. V ESA ani NASA však na průzkum Europy a jejího oceánu nezapomněli, v Evropě se aktuálně chystá mise nazvaná JUICE (Jupiter Icy Moon Explorer), která by měla mít jako hlavní cíl největší měsíc Jupitera Ganymede.
Juno
Na cestě k planetě Jupiter už jedna sonda je, jmenuje se Juno a k plynnému obru doletí už v roce 2016. Jejím vědeckým cílem je ale samotná planeta. Mezi hlavní cíle mise Juno patří:
  • výzkum atmosféry
  • mapování gravitačního a magnetického pole
  • studium vnitřní struktury planety a jejího složení
  • měření Lense-Thirringova efektu na časoprostor v okolí obří planety

Další zprávy z kategorie Europa

Gejzíry na Europě by mohly pocházet ze slaných vodních kapes namísto jejích oceánů

12. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

V roce 2012 se podařilo teleskopem Hubble zachytit molekuly vody v okolí měsíce Europa, který obíhá planetu Jupiter. Podle vědců by mohlo jít o gejzíry, které se sporadicky objevují na tomto zmrzlém vodním světě. Europa je pokryta vrstvou ledu, pod kterou by se mohl nacházet globální oceán. Přirozeně se předpokládalo, že gejzíry pocházejí právě z tohoto oceánu, nové simulace ale ukazují, že by ve skutečnosti mohly vycházet z vodních kapes blíže povrchu.

Tým vědců pracujících se sondou Juno plánuje detailní pozorování Europy a dalších měsíců planety Jupiter

15. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Juno se za své více než 4 roky vědeckých operací soustředila téměř výhradně na planetu Jupiter. To by se mohlo změnit s její případnou prodlouženou misí. Kontinuálně se měnící oběžná dráha by mohla sondu v příštích letech zavést do těsné blízkosti měsíců planety, které jsou dlouhodobě ve středu zájmu vědců.

Měsíce planety Jupiter se zahřívají a kromě samotné planety za to může také jejich vzájemná interakce

16. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Měsíce planety Jupiter jsou teplejší, než odpovídá jejich vzdálenosti od Slunce. Tento efekt byl doposud připisován masivní planetě, jejíž gravitace na měsíce působí. Podle nové studie však svůj podíl na zahřívání mají i měsíce samotné. Platí to zejména pro měsíce Io, Europa, Ganymede a Kalisto, které jsou ze 79 známých měsíců Jupitera největší.

Povrch měsíce Europa se v nedávné době otočil o 70 stupňů, zřejmě není nijak ukotvený

31. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ledový povrch měsíce Europa u planety Jupiter se v nedávné době kompletně přeorientoval. Vyplývá to z výzkumu publikovaném v magazínu Geophysical Research Letters, který vychází z dat misí Galileo a Voyager. Z těchto dat vznikla nová mapa povrchu Europy s nejlepším rozlišením 40 metrů na jeden pixel. Tato mapa a nové informace o historii Europy pomohou při plánování budoucích vesmírných misí.

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíce

23. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Inženýři z NASA vyvinuli prototyp automatického podmořského plavidla BRUIE (Buoyant Rover for Under-Ice Exploration) a chystají se jej otestovat v ledových vodách Antarktidy. Tento rover je válec asi metr dlouhý a po obou stranách má velká kola, která mu umožňují pohyb pod ledovou vrstvou na hladině. V budoucnosti by toto zařízení mohlo putovat na měsíc Europa k Jupiteru nebo Enceladus u Saturnu, kde vědci předpokládají existenci velkých podpovrchových oceánů.

V okolí měsíce Europa se nachází molekuly vody, objev podporuje teorii o existenci gejzírů na jejím povrchu

19. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se s pomocí teleskopu W. M. Keck Observatory na Havaji podařilo poprvé detekovat molekuly vody v bezprostředním okolí Europy, jednoho ze čtyř velkých měsíců planety Jupiter. Vědci předpokládají přítomnost oceánu pod povrchem tohoto měsíce a v posledních letech se objevuje také evidence podporující existenci gejzírů na jeho povrchu.

NASA testuje anténu pro sondu k měsíci Europa. Stále ale není zřejmé, na jaké raketě Europa Clipper poletí

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Měsíc planety Jupiter Europa je pro mnohé z vědců nejzajímavějším místem k prozkoumání ve sluneční soustavě. Jde totiž o ledové těleso, pod jehož povrchem se ukrývá globální oceán. Už za čtyři roky by k Europě měla odletět vesmírná sonda Europa Clipper, jejímž úkolem bude podrobně zmapovat její povrch a procesy, které na něm i pod ním probíhají. Vývoj sondy postupuje dopředu a NASA už testuje novou anténu, kterou bude vybavena.