Dříve avizované gejzíry na Europě možná vůbec neexistují, mohlo jít o dopad meteoritu

V roce 2012 zachytil Hubblův teleskop množství molekul vody v oblasti jižního pólu jupiterova měsíce Europa. Tento jev se podobal tomu, který pozoruje sonda Cassini u saturnova měsíce Enceladus, jehož jižní pól je posetý gejzíry chrlící vodu do okolí měsíce. Začalo se tedy spekulovat o existenci gejzírů také na Europě. Následná pozorování ale tuto hypotézu nepotvrzují, a tak vědci uvažují nad dalšími vysvětleními hubblových pozorování z roku 2012, jednou z teorií je, že se molekuly vody dostaly na oběžnou dráhu Europy po dopadu meteoritu, který do vesmíru vymrštil led z povrchu měsíce.

Europa, gejzíry

Europa, gejzíry Naznačení detekce vodních molekul spektroskopickou analýzou dat získaných z teleskopu Hubble z prosince 2012. Teleskop nepořídil přímo snímky, ale spíše detekoval existenci molekul vodíku a kyslíku v okolí měsíce.

Vědci se následnými pozorováními snažili potvrdit existenci gejzírů, důkazů ale příliš nenašli. Tato teorie nijak neodporuje existenci podpovrchového oceánu na Europě, pouze odmítá existenci gejzírů, které by obsah oceánu chrlily na oběžnou dráhu planety Jupiter. Jak ale vysvětlit existenci plazmy v magnetosféře planety Jupiter v okolí měsíce Europa? Podle nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, může za všechno Io, malý měsíc posetý aktivními sopkami.

Právě Io totiž chrlí množství materiálu ze svého nitra do okolí planety Jupiter. Za pomoci měření ze sond Voyager, Galileo a Cassini se vědcům podařilo upřesnit, že se v okolí Europy nacházejí ionty síry a kyslíku. Plazma detekovaná v okolí Europy tak pravděpodobně nepochází z ledového, ale ohnivého měsíce.

To znamená, že gejzíry na Europě pravděpodobně neexistují, nebo jsou aktivní jen velmi zřídka. Další spektroskopická pozorování hubblovým, nebo jinými teleskopy už vodu neukázala.

Europa nadále láká vědce, kteří se snaží přesvědčit NASA o nutnosti specializované mise k tomu měsíci. Podpovrchový oceán může skrývat mnohá překvapení, která ze Země neodhalíme. Na cestě k Jupiteru je aktuálně vesmírná sonda Juno, jejím úkolem však od příštího roku nebude studium měsíců, ale planeta samotná. Vědci v NASA aktuálně pracují na konceptu mise, která by oceán Europy prozkoumala, její realizace je ale roky vzdálená a samotná cesta k Jupiteru zabere dalších nejméně pět let.

Podobná situace je v Evropské vesmírné agentuře, která má také plány poslat sondu k Jupiteru. Mise která by zkoumala měsíce plynného obra byla vybrána jako jedna z prioritních, konkrétní koncept ale zatím také zvolen nebyl. Její realizace neproběhne dříve než v roce 2020.

Nezbývá zatím než k malému měsíci upírat pozemní a vesmírné teleskopy, ty však ledovou slupku neprohlédnou.