ESA vybrala startovací okno pro nový teleskop na pozorování už objevených exoplanet

Evropská vesmírná agentura (ESA) vybrala startovací okno pro misi CHEOPS, která bude mít za cíl zkoumat už dříve objevené exoplanety. Do vesmíru by nový teleskop měl letět z kosmodromu Kourou na ruské raketě Sojuz mezi 15. říjnem a 14. listopadem 2019 společně s italskou družicí Cosmo-SkyMed. Cheops po oddělení doletí sám na oběžnou dráhu ve výši 700 kilometrů, kde bude operovat. Teleskop aktuálně prochází testováním ve Španělsku.

CHEOPS, teleskop pro pozorování exoplanet

CHEOPS, teleskop pro pozorování exoplanet Ilustrace teleskopu CHEOPS, který bude mít za úkol pozorování už dříve objevených exoplanet a určování jejich přesných velikostí.

Mise CHEOPS

Relativně levná mise CHEOPS (Characterising Exoplanet Satellite) bude mít za úkol pozorování už známých exoplanet u zářivých hvězd. Protože CHEOPS bude pozorovat už objevené exoplanety, bude se dívat ve správný moment na správné místo, aby zachytil jak planeta přechází před svojí hvězdou. Soustředit se bude na planety od velikosti Země po velikost Neptunu a bude určovat jejich přesnou velikost.

Společně s hmotností zjištěnou jinými vědeckými přístroji tak budou vědci moci určit celkovou hustotu planet a tím i nastavit limity pro jejich složení.

Parametry mise CHEOPS