Malé družice MarCO, které letěly se sondou InSight k Marsu, by ještě mohly letět k malé planetce

Spolu s přistávacím modulem InSight letěly k Marsu i dvě malé družice MarCO. Malé cubesaty se tak poprvé dostaly za oběžnou dráhu Země a potvrdily, že i takto malé a jednoduché sondy mohou mít využití v planetární vědě. Hlavním úkolem dvojice malých družic bylo poslat na Zemi data z přistání sondy InSight na Zemi, protože žádná z orbitálních sond u Marsu nebyla zrovna v dohledu. NASA nyní zvažuje prodloužení jejich mise a průlet kolem dalších objektů třeba v pásu asteroidů.

MarCO (Mars Cube One)

MarCO (Mars Cube One) Dvojice malých sond MarCO, které proletí kolem Marsu zároveň s přistáním modulu InSight v listopadu 2018. Sondy mají na své palubě solární panely, přijímač signálu a jeho vysílač.

Kromě přenosu dat z Marsu na Zemi sondy také vyfotily Mars a nasbíraly další data, která nyní budou operátoři mise analyzovat. Doposud se totiž soustředili na primární misi a to byla podpora sondy InSight. Z dalších dat by mohlo být možné zjistit například nové informace o atmosféře Marsu.

Primární mise MarCO sice skončila, možná se ale dočkáme dalšího aktu, ve kterém budou sondy pojmenované WALL-E a EVE hrát svou roli. Programový manažer JPL pro malé družice prohlásil, že pokud by jejich současná trajektorie vedla do blízkosti nějaké planetky a NASA jejich misi prodlouží (což je v podstatě pouze otázka financí), mohly by sondy na Zemi poslat další vědecká data k analýze.

Další zprávy z kategorie InSight

Seismometr sondy InSight zaznamenal v březnu na Marsu 2 silné otřesy

Během března se v oblasti Cerberus Fossae na Marsu vyskytly dva výraznější otřesy o síle 3,1 a 3,3 na Richterově stupnici. Zachytila je stacionární sonda InSight svým přístrojem SEIS. Otřesy o podobné síle a se stejným epicentrem už sonda zaznamenala před jedním marsovským rokem (2 roky na zemi).

Data z mise InSight pomohla vědcům odhadnout velikost jádra Marsu

Mars je po Zemi a Měsíci třetí objekt, u kterého se podařilo změřit velikost jeho jádra. Pomohly k tomu data ze sondy InSight, která zkoumá otřesy planety. Pomocí těchto seismologických dat vědci odhadli poloměr planetárního jádra na zhruba 1 850 kilometrů, tedy asi polovinu jádra zemského.

Měsíce Marsu možná vznikly z jediného tělesa

Planeta Mars má dva malé měsíce: Phobos (průměr 22 km) a Deimos (průměr 12 km). Na rozdíl od našeho kulatého Měsíce mají však výrazně nepravidelný tvar, podobně jako drobné planetky. To vědce v minulosti vedlo k úvahám o tom, zda se ve skutečnosti nejedná o gravitací zachycené planetky. Podle nové studie publikované v magazínu Nature Astronomy by ale mohly být oba měsíce zbytky po jiném, větším tělese.

Po dalším neúspěšném pokusu o zavrtání krtka pod povrch Marsu jej vědci prohlásili za mrtvého

Stacionární sonda InSight s sebou na Mars v roce 2018 přivezla podpovrchovou tepelnou sondu HP3. Ta se po dva roky pokoušela zavrtat pod povrch planety, aby mohla změřit její teplotu. Nevhodný povrch tomu však při opakovaných pokusech bránil - z plánovaných 5 metrů se sonda dostala pouze do půl metru. Po posledním neúspěšném pokusu během posledního víkendu tak vědci prohlásili tuto část mise za neúspěšnou.

NASA prodloužila misi Juno u planety Jupiter a InSight na Marsu

Panel odborníků NASA po zvážení potenciálních dalších vědeckých přínosů misí Juno a InSight doporučil jejich prodloužení. Obě sondy jsou zatím v pořádku a funkční, i když už se blíží ke konci plánovaného trvání jejich misí, případně jej už překročily.

Krtek už je celý zavrtaný pod zemí. Malá sonda se příští rok znovu pokusí proniknout 5 metrů pod povrch Marsu

Sonda HP3 přezdívaná Krtek se po dlouhých měsících neúspěšných pokusů zavrtala celá pod povrch Marsu. Malé zařízení, které má za úkol měřit teplotu v nitru planety, narazilo na problém, když složení zeminy v místě přistání neodpovídalo předpokladům, pro které bylo vyvinuto. K finálnímu zavrtání nakonec výrazně pomohlo robotické rameno hlavní sondy InSight.

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSight

Podobně jako na Zemi, i na Marsu lze pozorovat zatmění Slunce, vypadá ale trochu jinak. Nečekaný zážitek zaznamenává při zatmění stacionární sonda InSight - při zakrytí Slunce měsícem Phobos se jeden z jejích instrumentů nečekaně naklání.