U blízké mladé hvězdy byl nalezen objekt, ze kterého by mohla vzniknout nová planeta

Astronomové pracující s observatoří ALMA našli drobnou koncentraci prachu v disku kolem blízké mladé hvězdy TW Hydrae. Je pravděpodobné, že jde o zárodek budoucí exoplanety, šlo by tak o první podobný snímek. Planety podle astronomů vznikají právě v discích prachu kolem mladých hvězd. Zatím však není jisté, zda z detekovaného shluku hmoty nakonec vznikne planeta, nebo půjde pouze o dočasnou koncentraci prachu.

TW Hydrae, zrod planety

TW Hydrae, zrod planety Protoplanetární disk kolem hvězdy TW Hydrae. Ve výřezu je dobře pozorovatelný shluk hmoty, ze kterého by časem mohla vzniknout planeta.

Hvězda TW Hydrae je hvězda o 80 % hmotnosti Slunce vzdálená 194 světelných let v souhvězdí Hydry. Jde o nejbližší mladou hvězdu s protoplanetárním diskem, kolem které by mohly vznikat nové planety. Proces zrodu nových planet je u této hvězdy dobře pozorovatelný díky tomu, že disk lze ze Země pozorovat kolmo na jeho rovinu.

Historie objevů planet u TW Hydrae

Už v roce 2007 byla reportována evidence masivní exoplanety ve vzdálenosti asi 0,04 AU od hvězdy. Následná pozorování její existenci ale vyvrátila - pozorovaný zdánlivý radiální pohyb hvězdy byl připsán skvrnám na jejím povrchu. Nová, detailnější pozorování v následujících letech začala ukazovat na existenci mezer v protoplanetárním disku kolem hvězdy. V roce 2013 vyšla studie, podle které by mohlo docházet k formování nové planety ve vzdálenosti asi 80 AU od hvězdy. Právě v těchto místech se totiž nachází největší mezera v disku, která by mohla indikovat planetu, která materiál gravitací posbírala. Samotná planeta však zatím nalezena nebyla. V roce 2016 pak vědci reportovali možnou další planetu ve vzdálenosti 22 AU, kde se nachází další mezera v disku kolem hvězdy. Planeta, která by mezeru v disku vytvořila by mohla mít hmotnost o něco větší než Neptun. Díky stále se zvyšující citlivosti dnešních observatoří byla objevena i poslední potenciální protoplaneta. Vědci však tentokrát nevychází z mezery v disku ale z koncentrace hmoty v něm. Není však zřejmé, zda jde o formování nové planety, nebo pouhé dočasné shluknutí materiálu, které se opět rozplyne. Tato možná protoplaneta se nachází ve vzdálenosti 52 AU od hvězdy.