Rusko-německý rentgenový teleskop Spektr-RG vyletěl úspěšně do vesmíru

Raketa Proton-M vynesla v minulém týdnu do vesmíru nový rentgenový teleskop Spektr-RG. Zařízení je společným projektem ruské a německé vesmírné agentury a bude zkoumat vesmír v rentgenovém spektru elektromagnetického záření. Ruští vědci očekávají, že za 6 let mise najde teleskop na 3 miliony supermasivních černých děr.

Po úspěšné cestě na oběžnou dráhu nyní potrvá asi 3 měsíce, než teleskop dorazí na své místo určení: lagrangeův bod L2 systému Země-Slunce, odkud bude mít nerušený pohled na hvězdnou oblohu.

Další zprávy z kategorie Spektr-RG

V hlubokém vesmíru byla objevena nová nadkupa galaxií

Astronomům se pomocí teleskopu eRosita podařilo najít ve vesmíru novou nadkupu galaxií. Tato struktura v sobě obsahuje nejméně 8 galaktickcýh kup, které jsou k sobě gravitačně vázány. Podobné objekty jsou jedny z největších známých ve vesmíru a mohou vědcům prozradit více o jeho evoluci a vývoji jeho dílčích součástí. Nová studie byla vedena Vittoriem Ghirardinim z Max Planck Institute.

Nejdelší mezigalaktické vlákno se táhne 50 milionů světelných let

V prostoru mezi galaxiemi se mohou nacházet vlákna tvořená plyny, která se táhnou miliony světelných let. Vědcům z University of Bonn se nyní podařilo objevit zatím nejdelší z těchto vláken - má nejméně 50 milionů světelných let na délku (Mléčná dráha má kolem 100 tisíc světelných let v průměru). Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy and Astrophysics.

Ze středu naší galaxie vycházejí dvě gigantické bubliny rentgenového záření

Astronomům se podařilo objevit dvě obrovské bubliny rentgenového záření, které vycházejí z jádra Mléčné dráhy. Bubliny se rozpínají směrem nad a pod rovinu, ve které se nachází většina hvězd v naší galaxii. Jsou obrovské - dokonce ještě větší než už dříve objevené podobné bubliny z gama záření. K novému objevu vedla data z německého instrumentu eRosita na ruském vesmírném teleskopu Spektr-RG.

Radioteleskop větší než Země zachytil vznik proudu plazmatu v blízkosti supermasivní černé díry

Mezinárodnímu týmu astronomů se podařilo zachytit s nebývalým detailem nově se formující trysky plazmatu u supermasivní černé díry v galaxii NGC 1275. Využili k tomu vzájemné spolupráce největšího radioteleskopu ve vesmíru a dvacítky pozemních observatoří, které dohromady vytvořily radioteleskop o průměru srovnatelnému se vzdáleností mezi Zemí a Měsícem.

Do ruského vesmírného programu RadioAstron vstupuje také Jihoafrická republika

Koncem tohoto měsíce nebo v říjnu by měli zástupci Jihoafrické republiky podepsat dohodu o přistoupení k ruskému programu RadioAstron. Cílem tohoto programu je zkoumat hlubiny vesmíru s pomocí obrovského teleskopu na oběžné dráze, který je propojený s několika dalšími pozemními radioteleskopy.

Rusové vypustili na oběžnou dráhu gigantický vesmírný teleskop, bude zkoumat černé díry

Ruská vesmírná agentura Roskosmos vyslala v pondělí 18. července na oběžnou dráhu aktuálně největší teleskop ve vesmíru RadioAstron (označovaný také jako Spektr-R nebo Spectrum-R). V sobotu bylo potvrzeno rozvinutí odrazové plochy jeho antény o průměru 10 metrů a připravenost na začátek vědeckých pozorování. RadioAstron je radiový teleskop, který bude zkoumat vzdálené galaxie, kvasary a černé díry, ale také například plazmu v blízkosti Země a v meziplanetárním prostoru sluneční soustavy.