Budoucí srážka se sousedními galaxiemi už nyní vytváří nové hvězdy v Mléčné dráze

Hvězdy na okraji Mléčné dráhy jsou jedny z nejstarších v naší galaxii, astronomové však nyní v této oblasti našli skupinu mladých hvězd. Spektrální analýza jejich světla ukazuje, že materiál, ze kterého vznikly, by mohl pocházet z jiné galaxie, konkrétně z Magellanových oblaků, které Mléčnou dráhu obíhají a pomalu se k ní přibližují.

Magellanův proud a Mléčná dráha

Magellanův proud a Mléčná dráha Nově objevená hvězdokupa je na obrázku vyznačena modrou hvězdou. Růžovou jsou vyznačeny plyny z Magellanova proudu.

Srážka Mléčné dráhy a Magellanových oblaků je nevyhnutelná - Velký i Malý Magellanův oblak naši galaxii obíhají a postupně se k nám přibližují. Astronomové očekávají, že ke srážce dojde za zhruba 2,5 miliardy let.

Identifikovaná skupina mladých hvězd čítá pouhých několik tisíc kusů, k jejich objevu výrazně pomohly data z družice Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii. Jejich studium by však mohlo vnést světlo do historie celé galaxie. Konkrétně by mohly pomoci odpovědět na otázku, zda se Mléčná dráha už v minulosti s Magellanovými oblaky nesrazila.

Nově objevená hvězdokupa dostala označení Price-Whelan 1 star cluster a nachází se v blízkosti Magellanova proudu, což je oblak plynů, který začíná na okraji Magellanových oblaků a sahá k Mléčné dráze. Na rozdíl od starých hvězd na okraji naší galaxie se ani v tomto proudu, ani v nové objevené hvězdokupě nevyskytuje velké množství kovů.

To by mohlo podle vědců znamenat, že v minulosti materiál z Magellanova proudu nějakým způsobem reagoval s materiálem na úplném okraji Mléčné dráhy, byl jím zachycen a začleněn do naší galaxie. Při následném zhuštění tohoto materiálu se z něj začaly rodit nové hvězdy, s nízkým obsahem kovů.

Další zprávy z kategorie Mléčná dráha

První detekce rozptýleného gama záření s energií blížící se jednomu petaelektronvoltu

18. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Mléčná dráha září v gama záření s energiemi vyššími než cokoliv, co dokáží vědci vyprodukovat na Zemi, nebo, co do dnes pozorovali ve vesmíru. Gama záření detekované prostřednictvím čínské observatoře Tibet AS-gamma experiment má podle nové studie poprvé energie dosahující téměř biliardy elektronvoltů (1 a 15 nul), neboli petaelektronvoltu (PeV). Pro srovnání v urychlovači LHC dosahují energie protonů řádově bilionů elektronvoltů (TeV), tedy tisíckrát méně.

Nová studie zdvojnásobila počet známých hyperrychlých hvězd v naší galaxii

30. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se pomocí vesmírného teleskopu Gaia a pozemní observatoře LAMOST podařilo objevit 591 nových hyperrychlých hvězd. Jedná se o hvězdy, které se pohybují galaxií výrazně rychleji než ostatní. Nový objev zdvojnásobil počet známých hvězd s vysokou rychlostí v naší galaxii na více než tisícovku.

Ze středu naší galaxie vycházejí dvě gigantické bubliny rentgenového záření

11. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo objevit dvě obrovské bubliny rentgenového záření, které vycházejí z jádra Mléčné dráhy. Bubliny se rozpínají směrem nad a pod rovinu, ve které se nachází většina hvězd v naší galaxii. Jsou obrovské - dokonce ještě větší než už dříve objevené podobné bubliny z gama záření. K novému objevu vedla data z německého instrumentu eRosita na ruském vesmírném teleskopu Spektr-RG.

Nová data z družice Gaia zpřesňují pozice a pohyb téměř 2 miliard hvězd v naší galaxii

5. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní tým astronomů zveřejnil 3. prosince třetí data set z evropské mise Gaia. Tento vesmírný teleskop má za úkol pozorovat hvězdy v naší galaxii a zaznamenat jejich polohu, pohyb a další vlastnosti. Data z této mise jsou veřejně přístupná a umožňují vědcům zkoumat různé hvězdy v Mléčné dráze, nebo například vývoj naší galaxie jako celku.

Byla publikována zatím nejdetailnější pozorování Magellanových oblaků obíhajících Mléčnou dráhu

3. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní tým astronomů publikoval data z průzkumu SMASH (Survey of the MAgellanic Stellar History), který dopodrobna zkoumá sousední galaxie Velké a Malé Magellanovo mračno. Jejich nově publikovaná pozorování obsahují zhruba 4 miliardy měření a 360 milionů objektů. Obě galaxie sice už byly zkoumány mnohokrát, nová pozorování jsou nicméně zatím nejrozsáhlejší.

Sluneční soustava je výrazně blíž středu Mléčné dráhy a pohybuje se galaxií rychleji, než se myslelo

29. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nové výsledky z astrometrického průzkumu VERA přiblížily Zemi a sluneční soustavu ke středu naší galaxie. Z původních 26,7 tisíc světelných let od středu Mléčné dráhy se pozice sluneční soustavy posunula na 25,8 tisíc světelných let. S tímto zpřesněním vzdálenosti také souvisí rychlejší pohyb Slunce galaxií.

Až třetina hvězd v haló Mléčné dráhy by mohla pocházet z cizí galaxie

28. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo ve střední části Mléčné dráhy identifikovat tisíce hvězd, které se liší od ostatních. Jejich rozdílné složení a pohyb lze podle vědců nejsnadněji vysvětlit tak, že pochází z jiné galaxie. Tuto galaxii nazvali Heracles a odhadují, že se srazila s naší galaxií před 10 miliardami let.