Budoucí srážka se sousedními galaxiemi už nyní vytváří nové hvězdy v Mléčné dráze

Hvězdy na okraji Mléčné dráhy jsou jedny z nejstarších v naší galaxii, astronomové však nyní v této oblasti našli skupinu mladých hvězd. Spektrální analýza jejich světla ukazuje, že materiál, ze kterého vznikly, by mohl pocházet z jiné galaxie, konkrétně z Magellanových oblaků, které Mléčnou dráhu obíhají a pomalu se k ní přibližují.

Magellanův proud a Mléčná dráha

Magellanův proud a Mléčná dráha Nově objevená hvězdokupa je na obrázku vyznačena modrou hvězdou. Růžovou jsou vyznačeny plyny z Magellanova proudu.

Srážka Mléčné dráhy a Magellanových oblaků je nevyhnutelná - Velký i Malý Magellanův oblak naši galaxii obíhají a postupně se k nám přibližují. Astronomové očekávají, že ke srážce dojde za zhruba 2,5 miliardy let.

Identifikovaná skupina mladých hvězd čítá pouhých několik tisíc kusů, k jejich objevu výrazně pomohly data z družice Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii. Jejich studium by však mohlo vnést světlo do historie celé galaxie. Konkrétně by mohly pomoci odpovědět na otázku, zda se Mléčná dráha už v minulosti s Magellanovými oblaky nesrazila.

Nově objevená hvězdokupa dostala označení Price-Whelan 1 star cluster a nachází se v blízkosti Magellanova proudu, což je oblak plynů, který začíná na okraji Magellanových oblaků a sahá k Mléčné dráze. Na rozdíl od starých hvězd na okraji naší galaxie se ani v tomto proudu, ani v nové objevené hvězdokupě nevyskytuje velké množství kovů.

To by mohlo podle vědců znamenat, že v minulosti materiál z Magellanova proudu nějakým způsobem reagoval s materiálem na úplném okraji Mléčné dráhy, byl jím zachycen a začleněn do naší galaxie. Při následném zhuštění tohoto materiálu se z něj začaly rodit nové hvězdy, s nízkým obsahem kovů.

Další zprávy z kategorie Mléčná dráha

Ve sluneční soustavě existuje kromě hlavní orbitální roviny ještě jedna, obíhají v ní některé komety

11. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Studiem pohybu dlouhoperiodických komet vědci zjistili, že kromě roviny ekliptiky, ve které obíhají Slunce všechny planety, existuje ještě jedna doposud neznámá rovina. Nachází se v ní afélia (nejvzdálenější body oběžných drah od Slunce) části analyzovaných komet. Za vznikem nově objevené orbitální roviny by mohla být gravitace Mléčné dráhy.

Materiál do rozsáhlého Magellanova proudu v blízkosti Mléčné dráhy se zřejmě dostává z obálky plynů, která obklopuje sousední galaxie

13. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Naši galaxii Mléčnou dráhu obíhají desítky menších galaxií, které jsou k ní gravitačně vázány. Největší z nich jsou Velký a Malý Magellanův oblak, ze kterých vychází tzv. Magellanův proud - proud plynů, který se táhne přes polovinu noční oblohy. Vědcům se nyní podařilo zjistit, co stojí za jeho nečekaně velkou hmotností (celková masa Magellanova proudu se odhaduje na hmotnost až milionu Sluncí).

Haló obklopující sousední galaxii Andromedu se dotýká podobného regionu naší galaxie

1. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědci pomocí vesmírného teleskopu Hubble zmapovali obálku plynů obklopující sousední galaxii Andromeda. Toto galaktické haló se rozpíná 1,3 - 2 miliony světelných let od galaxie, což je na půl cesty k Mléčné dráze. Jedná se o doposud nejdetailnější studii jakéhokoliv galaktického haló.

Desetina lithia v naší glaxii pochází z hvězdných explozí

4. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Tým vědců vedený astrofyzikem Sumnerem Starrfieldem z Arizona State University zjistil, že velká část lithia v naší galaxii pochází z explozí označovaných jako klasické novy. Pro svůj výzkum vědci zkombinovali teorii, laboratorní studie a přímá pozorování. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astrophysical Journal.

Hmotnost Mléčné dráhy je odhadnuta na 890 miliard Sluncí

24. 12. 2019

Mezinárodní tým vědců odhadl hmotnost celé naší galaxie na 890 miliard Sluncí. Mléčná dráha má napříč 256 tisíc světelných let a obsahuje miliardy hvězd, většina je menší než Slunce, ale jsou zde i hvězdy výrazně hmotnější. Odhadovaná hmotnost naší galaxie vychází z pohybu hvězd a dalšího materiálu. Celých 93 % z odhadované hmotnosti tvoří temná hmota.

Záblesky gama záření ze středu naší galaxie by mohly pocházet z temné hmoty

17. 12. 2019

V uplynulých letech vědci detekovali v centru Mléčné dráhy záhadný přebytek energie ve formě gama záření: nejenergetičtější formy elektromagnetického záření. Nepřichází k nám však od supermasivní černé díry ve středu galaxie, ale z regionu o poloměru až 5 tisíc světelných let kolem jádra galaxie. Původ tohoto záření zatím zůstává zahalený.

V disku naší galaxie se nacházejí dvě odlišné populace hvězd

12. 12. 2019

Nová studie, která se zabývá pohybem a chemickým složením hvězd v okolí Slunce, odhalila dvě rozdílné populace hvězd v tlustém disku naší galaxie. Hvězdy se v těchto dvou populacích liší rychlostí oběhu kolem galaktického jádra i svým složením. Výsledky výzkumu týmu vedeného Danielou Carollovou byly publikovány v magazínu Astrophysical Journal. Data vědci použili z mise Gaia a programu SDSS.