Oběžná dráha jednoho z měsíců Marsu naznačuje dávnou existenci prstence kolem planety

8. 6. 2020

Vědci ze SETI institutu a Purdue University zjistili, že jediný způsob, jak vysvětlit sklon oběžné dráhy měsíce Deimos, je existence prstence kolem Marsu před miliardami let.

Phobos

Phobos Jeden ze dvou měsíců planety Mars

Po objevení měsíců Marsu v roce 1877 vědci předpokládali, že jde o planetky zachycené gravitací planety. Jejich oběžná dráha, která je téměř ve stejné rovině jako rovník Marsu, však naznačuje, že měsíce vznikly ve stejnou dobu jako planeta. Sklon oběžné dráhy Deimosu má nicméně malou odchylku, která by mohla ukrývat tajemství historie měsíců u vedlejší planety.

Tuto odchylku podle vědců mohl způsobit jedině měsíc, který se s každým oběhem kolem planety od ní pomalu vzdaluje. Pohyb měsíce od planety by mohl být způsoben existencí právě prstence. Existence prstence kolem Marsu není žádný nový nápad, podobný osud totiž zřejmě čeká měsíc Phobos.

Vědci uvažují, že před miliardami let měla planeta jiné měsíce, neustále se přibližující planetě, až je nakonec její gravitace zničila a vytvořila z nich prstenec. Prstenec u planety zase na oplátku mohl dát vzniknout novému, menšímu měsíci.

Tento cyklus se u Marsu mohl zopakovat už několikrát a další opakování planetu nejspíš znovu čeká. Vnitřní měsíc Phobos se totiž planetě s každou oběžnou dráhou přiblíží. K Jeho rozpadu by mohlo dojít za několik desítek milionů let.

17. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Krtek už je celý zavrtaný pod zemí. Malá sonda se příští rok znovu pokusí proniknout 5 metrů pod povrch MarsuSonda HP3 přezdívaná Krtek se po dlouhých měsících neúspěšných pokusů zavrtala celá pod povrch Marsu. Malé zařízení, které má za úkol měřit teplotu v nitru planety, narazilo na problém, když složení zeminy v místě přistání neodpovídalo předpokladům, pro které bylo vyvinuto. K finálnímu zavrtání nakonec výrazně pomohlo robotické rameno hlavní sondy InSight.

8. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

S detekcí nově vzniklých kráterů na povrchu Marsu vědcům pomáhá umělá inteligenceMezi roky 2010 a 2012 se v atmosféře Marsu rozpadl malý meteorit a vytvořil na jeho povrchu skupinu kráterů. To by nebylo nic až tolik výjimečného, podobných událostí už bylo u sousední planety detekováno velké množství. Na rozdíl od předchozích nových kráterů na Marsu však byl tento poprvé detekován automatickým programem. Vědci si od nového přístupu slibují více objevů a v budoucnu možná i chytřejší orbitální sondy.

Radarová měření potvrdila existenci několika vodních těles pod povrchem Marsu

4. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Radarová měření potvrdila existenci několika vodních těles pod povrchem MarsuEvropská orbitální sonda Mars Express objevila v roce 2018 pod jižním pólem Marsu jezero s vodou. Na oblast se od té doby zaměřila a prozkoumala ji do většího detailu, což přineslo objev dalších vodních těles pod povrchem planety. Existence kapalné vody na sousední planetě by mohla znamenat existenci života, ale také naději pro budoucí kolonisty.

12. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Japonská sonda MMX bude první, která pořídí snímky Marsu v 8K rozlišení, na Zemi je ale nepošleJaponská vesmírná agentura JAXA a vysílací společnost NHK společně vyvinou kameru s ultra-vysokým rozlišením pro vesmírnou misi MMX. Snímky Marsu a jeho měsíců pořízené v bezprecedentním rozlišení budou ale tak velké, že nebude možné je poslat zpět na Zemi. Sonda proto bude na Zemi posílat pouze zmenšené snímky a ty s největším rozlišením přiveze spolu se vzorky hornin na Zemi.

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSight

10. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSightPodobně jako na Zemi, i na Marsu lze pozorovat zatmění Slunce, vypadá ale trochu jinak. Nečekaný zážitek zaznamenává při zatmění stacionární sonda InSight - při zakrytí Slunce měsícem Phobos se jeden z jejích instrumentů nečekaně naklání.

15. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Loď, která veze na Mars rover Perseverance, úspěšně provedla korekci trajektorieCelkem je na cestě k Marsu plánováno 6 korekcí, které zajistí, že rover doletí k Marsu ve správný čas a na správné místo.

Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopek

1. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopekNa snímcích Marsu z vesmírné sondy Mars Express s po dvou letech znovu objevil 1 800 kilometrů dlouhý mrak, který zdánlivě vychází ze sopky Arsia Mons. Žádná sopka na Marsu však není aktivní, mrak vzniká jiným než vulkanickým způsobem.