Plyny unikající z galaxií by mohly prozrazovat více o procesech uvnitř

9. 10. 2020

Astronomům z Japonska se podařilo pomocí observatoře ALMA detekovat molekulární proud vycházející z galaxie NGC 1482. Detekovaný únik materiálu z galaxie označovaný jako galaktický vítr by mohl vědcům prozradit více o vnitřních procesech, které v ní probíhají.

Galaxie PKS 2014-55

Galaxie PKS 2014-55 Galaxie PKS 2014-55 se nachází ve vzdálenosti 800 milionů světelných let a vykazuje nezvyklý tvar do písmene X. Alespoň tomu tak bylo doposud u ne příliš detailních snímků. Zde je galaxie ve větším detailu zachycená teleskopem MeerKAT.

Galaktické větry vznikají díky rodícím se novým hvězdám, nebo z případného aktivního galaktického jádra (AGN). Tyto proudy mohou transportovat původně mezihvězdný materiál do prostoru mezi galaxiemi.

U galaxie NGC 1482 ve vzdálenosti 63,9 milionů světelných let vědci pozorovali horké ionizované plyny, které z galaxie unikají kolmo k jejímu disku. Galaxie NGC 1482 nemá aktivní galaktické jádro, galaktické větry jsou tedy podle vědců poháněny aktivitou hvězd.

Proud materiálu se táhne téměř 5 tisíc světelných let od centrální roviny a má hmotnost kolem 70 milionů sluneční hmotností. Díky nově získaným datům vědci odhadli celkovou hmotnost plynů v galaxii NGC 1482 na 2,7 miliard hmotností Slunce.

Další zprávy z kategorie Galaxie

Izolované trpasličí galaxie by vědcům mohly prozradit více o evoluci hvězd

18. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Izolované trpasličí galaxie by vědcům mohly prozradit více o evoluci hvězdAstronomům ze Special Astrophysical Observatory v Rusku se podařilo určit přesné vzdálenosti a metalicitu 18 trpasličích galaxií. Využili k tomu metodu TRGB (Tip of the red-giant branch), při které je zkoumána nejzářivější hvězda ve fázi rudého obra, podle které je následně určena vzdálenost celé galaxie.

Rychle rotující hvězdy v centru Mléčné dráhy by mohly pocházet z okraje galaxie

1. 10. 2020

Rychle rotující hvězdy v centru Mléčné dráhy by mohly pocházet z okraje galaxiePodle vědecké studie, která vyšla v magazínu The Astrophysical Journal Letters, se v jdáru naší galaxie nachází skupina hvězd, které se liší od ostatních ve svém okolí. Tyto hvězdy zřejmě vznikly jinde v Mléčné dráze a do jejího středu se dostaly až po svém zrodu.

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhou

30. 9. 2020

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhouVe sluneční soustavě máme 8 planet. V posledních dvou dekádách k nim astronomové objevili několik tisícovek exoplanet v Mléčné dráze. Nyní se vědcům podařilo objevit prvního kandidáta na extragalaktickou planetu, tedy planetu obíhající hvězdu mimo naši galaxii. Jedná se o objekt v binárním systému v galaxii M51 (Vírová galaxie, Whirlpool) ve vzdálenosti 23 milionů světelných let.

Objev pěti vzácných rádiových galaxií vědcům prozradí více o raném vesmíru

23. 9. 2020

Objev pěti vzácných rádiových galaxií vědcům prozradí více o raném vesmíruAstronomové detekovali pětici nových velkých rádiových galaxií (Giant Radio Galaxies, GRG). Mají velikosti mezi 2,3 a 2,6 milionů světelných let napříč (pro srovnání: Mléčná dráha má napříč mezi 150 - 200 tisíci světelných let). Studiem tohoto typu galaxií chtějí zjistit více o rádiových zdrojích ve vesmíru.

1. 9. 2020

Haló obklopující sousední galaxii Andromedu se dotýká podobného regionu naší galaxieVědci pomocí vesmírného teleskopu Hubble zmapovali obálku plynů obklopující sousední galaxii Andromeda. Toto galaktické haló se rozpíná 1,3 - 2 miliony světelných let od galaxie, což je na půl cesty k Mléčné dráze. Jedná se o doposud nejdetailnější studii jakéhokoliv galaktického haló.

Astronomové pozorují nejvzdálenější galaxii podobnou Mléčné dráze

19. 8. 2020

Astronomové pozorují nejvzdálenější galaxii podobnou Mléčné drázeAstronomové pomocí radioteleskopu ALMA pozorovali extrémně vzdálenou galaxii SPT0418-47, která se překvapivě podobá Mléčné dráze. Galaxie je tak daleko, že světlo od ní k nám letělo přes 12 miliard let, existovala tedy v době, kdy měl vesmír stáří jen asi 1,5 miliard let. V tomto období vědci předpokládali existenci galaxií spíše s chaotickou strukturou, zřetelné vnitřní uspořádání této vzdálené galaxie tedy znamená velké překvapení.

Objev dvou nových kvazarů s výrazným červeným posuvem

29. 7. 2020

Objev dvou nových kvazarů s výrazným červeným posuvemPomocí teleskopu Subaru se astronomům podařilo identifikovat dva nové kvazary s vysokým rudým posuvem. Jedná se o jedny z nejvzdálenějších a zároveň nejstarších pozorovatelných objektů ve vesmíru.