Izolované trpasličí galaxie by vědcům mohly prozradit více o evoluci hvězd

Astronomům ze Special Astrophysical Observatory v Rusku se podařilo určit přesné vzdálenosti a metalicitu 18 trpasličích galaxií. Využili k tomu metodu TRGB (Tip of the red-giant branch), při které je zkoumána nejzářivější hvězda ve fázi rudého obra, podle které je následně určena vzdálenost celé galaxie.

Trpasličí galaxie pozorované Hubblovým teleskopem

Trpasličí galaxie pozorované Hubblovým teleskopem Na snímku je zakroužkováno 18 malých galaxií, u kterých astronomové našli vysokou míru vzniku nových hvězd. Zkoumané galaxie se nachází ve vzdálenosti 9 miliard světelných let.

Galaxie pro tuto studii byly objeveny pomocí radioteleskopu Arecibo, pro jejich detailní studium je nicméně potřeba znát jejich přesnou vzdálenost. Galaxie ze zkoumaného vzorku se  podle nové studie nachází mezi 16,6 - 39,1 miliony světelných let. Šest z těchto galaxií má nízkou metalicitu (Fe/H < -2,2). Čtveřice galaxií má nesymetrický tvar, který byl zřejmě způsoben vnějšími vlivy.

Trpasličí galaxie jsou nejčastějším typem galaxií ve vesmíru. Obsahují od tisíců po miliardy hvězd a mohou vědcům prozradit více o procesech formování nových hvězd. Zvlášť pokud jejich vývoj není narušený vnějšími vlivy.